سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی استان قزوین

اقدامات بارز و ابتکاری مدیریتی

هدف از طراحی سامانه:

تجربه نشان داده است برنامه هایی که مشمول زمان می شوند و از گستردگی زیادی برخوردارند اگر رصد و نظارت و پیگیری نشوند به مرور زمان یا کاملا فراموش می شوند و یا اهداف مورد نظر را محقق نخواهند کرد. لذا از آنجایی که برنامه ها و سیاستهای اتخاذ شده در ستاد اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ منوط به همان سال نبوده و ادامه دار خواهد بود، ضرورت دارد به صورت مستمر اجرایی شدن برنامه ها پایش و رصد شود؛ بر همین اساس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تلاش دارد با راه اندازی سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی، در لحظه تحولات مرتبط با حوزه اقتصاد مقاومتی را رصد کرده و در قالب گزارش­ های روزانه، هفتگی و ماهیانه به اطلاع مخاطبان خود برساند.

ویژگی های بارز سامانه:

یکی از ویژگی های مهم و بارز این سامانه تحت وب بودن است و ضمن اینکه کوچکترین تغییرات بصورت لحظه ای قابل مشاهده است بصورت یک داشبوردبرنامه و نتایج اقدامات استان بصورت شفاف در اختیار، مسئولین، برنامه ریزان و عموم مردم بصورت شفاف قرار خواهد گرفت.

از دیگر ویژگی ها، کاربر محور بودن سامانه می باشد. در این حالت هر کاربری به عنوان نماینده دستگاه های اجرایی آخرین اطلاعات مربوطه را بررسی و به روز می نماید. در این حالت مدیریت سایت قادر خواهد بود نحوه و زمان ورود کاربران را بررسی و گزارش لازم در خصوص فعال یا غیر فعال بودن یک دستگاه را اعلام نماید.

قالب این سامانه به صورت ریسپانسیو با استفاده از جدیدترین متدهای متریال دیزاین طراحی شده تا به کاربران تجربه کاربری لذت بخشی داده شود. از مزایای طراحی ریسپانسیو (Responsive) این است که صفحه نمایش مطابق با نوع دستگاهها از جمله تلفن همراه و تبلت تغییر می یابد.

مشخصات سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی:

این سامانه با در نظر گرفتن دو بعد  اطلاع رسانی و نظارتی طراحی شده است.

 بعد اول اطلاع رسانی:

در این بخش سامانه وظیفه اطلاع رسانی و برقراری لینگ هایی مختلف را دارد و شامل:

نمایش عملکرد برش استانی برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی و برنامه های اختصاصی استان  و مقایسه با سنوات گذشته و درج اطلاعات برای طرح ها و برنامه های مدت دار در سال های آتی

نمایش ساختار اجرایی و پیگیری جلسات کارگروه ها و کمیته ای مجموعه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان شامل زمان برگزاری جلسات، دستورات جلسه و پیگیری مصوبات جلسات

بعد دوم نظارت و پایش اقدامات وبرنامه های اقتصاد مقاومتی استان:

در این بخش بر اساس محورهای ۱۵ گانه رصد و پایش سیاستها و برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی کشور(سازمان برنامه و بودجه کشور) قالب مربوطه طراحی شده است که شامل:

نمایش لحظه ای واگذاری طرح های عمرانی به بخش غیر دولتی

نمایش لحظه میزان واردات و صادرات استان

نمایش لحظه ای میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی

نمایش نتایج و تلاش های صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و سوخت

توسعه شرکت های دانش بنیان

رصد سرمایه گذاری، درآمد های پایدار استان و بهبود توزیع درآمد در راستای کاهش فقر

رصد فعالیت های اشتغالزایی و نرخ بیکاری

گزارش های لحظه ای در زمینه رشد اقتصادی

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

 

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

 

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

سامانه رصد و پایش اقتصاد مقاومتی

 

 

 

درسال ۱۳۹۵

در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در استان قزوین در اقدامی ابتکاری از توان و ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده گردید. بدین ترتیب که در جلساتی با حضور استاندار اتصال بانکهای خصوصی به شبکه دولت، ارجاع پرونده های تسهیلات پرداختهای بانکهای خصوصی از محل رونق تولید و منابع و مصارف بانکهای خصوصی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفت و مصوبات ذیل مورد تصویب و اجرا قرار گرفت:

  1. مقرر گردید کلیه بانکهای خصوصی حداکثر تا تاریخ ۱۲/۱۰/۹۵ به دفتر فناوری اطلاعات و امنیت شبکه استانداری مراجعه کرده و اقدامات لازم جهت اتصال به شبکه دولت را فراهم و نسبت به معرفی نماینده خود جهت انجام امور مربوطه اقدام نمایند.
  2. مقرر گردید گزارش آخرین وضعیت واحدهای معرفی شده جهت تسهیلات بهین یاب به بانکهای خصوصی به همراه شماره تماس مدیران واحدهای مذکور توسط بانکهای خصوصی به دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری ارسال گردد.
  3. مقرر گردید از بانک های خصوصی نیز در جلسات رونق تولید دعوت به عمل آید.( دبیرخانه کارگروه)
  4. مقرر گردید طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰% در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری جهت مشارکت بانکهای خصوصی به بانکهای مذکور معرفی گردد. (اداره کل صنعت، معدن و تجارت)
  5. مقرر گردید شعبه مرکزی هر بانک در استان با توجه به مصوبه ۹ و ۱۰ صورتجلسه شماره ۲۱۴۱۹۵/۹۵ مورخ ۷/۷/۹۵ بانک مرکزی (پیوست) آمار منابع، مصارف و تسهیلات جدید پرداختی بانکهای خصوصی از ابتدای سال جاری در قالب جداول پیوست (فایل Excel) به صورت ماهانه حداکثر تا تاریخ پنجم هر ماه از سرپرستی آن بانک اخذ و به معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری و دبیرخانه کمیسیون هماهنگی بانکهای استان ارسال نمایند.
  6. مقرر گردید در خصوص پرداخت تسهیلات تبصره ۲۶ بودجه سال ۹۵ کمیته امداد (پیوست) بانکهایی که اعتبار مصوب آنها ابلاغ نگردیده و یا تخصیصی در استان صورت نگرفته نسبت به مکاتبه با مدیران عامل خود در تهران و پیگیری ابلاغ اعتبار اقدام نمایند.
  7. مقرر گردید با توجه به مصوبه سفر ریاست جمهوری در خصوص اعطای ۱۰۰۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از هفتم مهر ماه تا هفتم آذر ماه ۹۵ بانکها نسبت به استعلام سهمیه خود و مشارکت در طرح مذکور اقدامات لازم را معمول نمایند

در سال ۱۳۹۶

  1. مقرر گردید بانکهای پارسیان، پاسارگاد و آینده آمار منابع، مصارف و تسهیلات جدید پرداختی خود را از ابتدای سال جاری در قالب جداول پیوست (فایل Excel) به صورت ماهانه حداکثر تا تاریخ پنجم هر ماه از سرپرستی آن بانک اخذ و به معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری و دبیرخانه کمیسیون هماهنگی بانکهای استان ارسال نمایند. (با پیگیری های به عمل آمده و همراهی بانکهای خصوصی در حال حاضر کلیه بانکهای خصوصی استان آمارهای درخواستی را به صورت ماهانه به این معاونت ارسال می نمایند.)
  2. مقرر گردید بانکهای خصوصی طی هماهنگی با مدیران عامل تهران سهم مشارکت خود در اعطای تسهیلات رونق تولید را افزایش دهند.
  3. مقرر گردید بانکهای گردشگری و شهر هماهنگی و تعامل بیشتری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری های استان به عمل آورند.

*. بانک ملی در تاریخ ۹۵/۱۰/۲۷ بررسی ۷ واحد تولیدی

فرش پارس، شیشه قزوین، پارس اسپند، اسکان سازه شرق، بوئین آلومینیوم، ویتانا وهتل آرامیس

*. بانک صادرات در تاریخ ۴/۱۱/۹۵ بررسی مشکل شرکت پوپک مرصع

*. بانک مسکن در تاریخ ۹۵/۱۱/۴ بررسی مشکلات کلی واحدهای مربوطه

*. بانک صنعت و معدن در تاریخ۹۵/۱۱/۱۱ بررسی مشکل ۴ واحد: فولاد خرمدشت، فولاد آذر تاک، مس طارم ومقایسه

*. بانک ملت در تاریخ ۹۵/۱۱/۴ بررسی مشکل ۳ واحد: هتل بغدادی، کاسپین دیزل و صبحانه طلایی

*. صندوق توسعه ملی در تاریخ ۹۵/۱۱/۱۱ بررسی مشکل ۴ واحد: مجتمع خدماتی میر لوحی، تالار شهر، مس طارم، ویتانا

*. بانک کشاورزی در تاریخ ۹۶/۰۷/۱۰ در خصوص بررسی مشکل شرکت گوشت زیاران سیمرغ

*. صندوق توسعه ملی در تاریخ ۹۶/۱۱/۰۲

*.مدیران اقتصادی استان به ریاست استاندار طی جلسات متعدد با مدیران ارشد بانک مرکزی،۴ جلسه در تاریخ های ۹۵/۰۶/۳۱، ۹۵/۰۸/۰۳، ۹۵/۰۸/۱۷ و ۹۵/۱۰/۰۸، به بررسی مشکلات ۲۵ واحد صنعتی و کشاورزی و خدماتی به شرح ذیل پرداخته اند:

افق قلعه پارسیان، شیر و گوشت محیا، سروزرع، مجتمع آب درمانی و هتل ۴ ستاره الماس غرب، مجتمع هتل و تالار پذیرایی آرامیس،مجتمع تفریحی، توریستی تالار شهر، هتل مرمر،پارک آبی بیدستان، مس طارم، هتل بغدادی، شوفاژکار، مهر گستر سیمرغ زیاران، ریزموج سیستم، اشکان چینی، مجتمع خدماتی رفاهی اسکان سازهشرق، سرامیک برلیان، زرین نگار قطعه ونیکو سریر

*.مدیران اقتصادی استان به ریاست استاندار طی جلسات متعدد با مدیران ارشد بانک مرکزی،۴ جلسه در تاریخ های ۹۶/۰۲/۱۱، ۹۶/۰۳/۱۶، ۹۶/۰۴/۲۱ و ۹۶/۰۵/۲۴، به بررسی مشکلات واحد صنعتی و کشاورزی و خدماتی (مس طارم ، افق البرز و.....) پرداخته اند.

 

 

 

با بهره گیری از این سامانه میتوان واحدها و طرح‌های صنعتی را به همرا مشخصات آن‌ها مانند وضعیت، امکانات، طول و عرض جرافیایی، مطالبات معوق و … را در سامانه وارد کرد.سپس با ایجاد امکان ساماندهی، انسجام ، تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات واحدها و طرح‌های صنعتی امکان جستجو و مشاهده و گزارش گیری و ارزیابی واحدها و طرح‌های صنعتی را فراهم می سازد. که با بهره گیری از آنها میتوان به اهداف زیر دست یافت:

۱- سرعت در دسترسی به اطلاعات  واحدها و طرح‌های صنعتی

۲ - هدایت فعالیت های واحدها و طرح‌های صنعتی در استان

۳-  ارائه گزارش های نظارتی در خصوص فعالیت های واحدها و طرح‌های صنعتی

۴-  ارزیابی عملکرد واحدها و طرح‌های صنعتی استان

۵- صرفه جویی در زمان و هزینه دسترسی به منابع اطلاعاتی از طریق بکارگیری ابزار فناوری اطلاعات

۶-  اطلاع رسانی و پاسخگویی به موقع و سریع

۷-  ایجاد پایگاه اطلاعات متمرکز و تخصصی در حیطه  صنایع تولیدی

۸- ثبت سوابق صنایع تولیدی استان

ماژول واحدها و طرح‌های صنعتی

با بهره گیری از این ماژول میتوان مشخصات واحدها و طرح‌های صنعتی را در سامانه وارد کرد. در آغاز وارد کردن اطلاعات میتوان آن را (طرح، واحد) را انتخاب نمود تا فیلدهای مرتبط با همان برای کاربر ظاهر و مشخصات مرتبط با آن ثبت شود. این کار باعث یکپارچگی طرح‌ها و واحدهای صنعتی می‌شود. و همچنین باعث میشود که طرح ها و واحدها از هم تفکیک شوند.

امکانات و قابلیت ها:

  1. معرفی طرح توسط فیلدهای مربوطه
  2. معرفی واحد توسط فیلدهای مربوطه
  3. دسته بندی براساس وضعیت (فعال، نیمه تعطیل، تعطیل)
  4. امکان تغییر وضعیت در هر مرحله که باعث میشود گزارش‌های سیستم به صورت زنده تغییر یابند.
  5. امکان بارگذاری تصاویر مربوط به طرح و واحد صنعتی

ماژول مدیرعامل

با بهره گیری از این ماژول میتوان مشخصات مدیرعامل از قبیل تلفن، فاکس و تلفن همراه را در سامانه وارد کرد و طرحها و واحدهای صنعتی مرتبط با آن را نمایش داد.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان معرفی مدیرعامل
  2. امکان گزارش گیری واحدها و طرح های صنعتی مرتبط با مدیر عامل

 

ماژول امکانات

با بهره گیری از این ماژول میتوان امکانات طرح و واحد صنعتی را از قبیل آب، برق و گاز به همراه ظرفیت آن را در سامانه وارد کرد. این کار باعث میگردد تا میزان استفاده از امکانات در هر شهرستان،بخش و شهرک صنعتی را به دست آورد.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان معرفی امکانات
  2.  ظرفیت
  3. انتخاب واحد

ماژول محصولات

با بهره گیری از این ماژول میتوان مقدار تولید در آخرین سال فعالیت و ظرفیت تولید محصولات طرح و واحد صنعتی را  در سامانه وارد کرد. سپس بر حسب نیاز گزارش‌های متنوعی را میتوان از آن گرفت.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان معرفی محصولات
  2. امکان افزودن ظرفیت تولید
  3. مقدار تولید در آخرین سال فعالیت
  4. امکان انتخاب واحد برای محصول
  5. کد ISIC
  6. لیست محصولات
  7. دسته بندی  طرح ها و واحدهای صنعتی بر اساس محصولات

ماژول پروانه بهره برداری

با بهره گیری از این ماژول میتوان پروانه‌های بهره برداری را به واحد صنعتی افزود.

ماژول شهرک یا ناحیه صنعتی

با بهره گیری از این ماژول میتوان شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی را به همراه موقعیت جغرافیایی آن به سامانه معرفی کرد.

ماژول شهرستان

با بهره گیری از این ماژول میتوان شهرستان‌ها را به همراه موقعیت جغرافیایی آن به سامانه معرفی کرد.

ماژول بخش

با بهره گیری از این ماژول میتوان بخش‌ها را به همراه موقعیت جغرافیایی آن به سامانه معرفی کرد.

ماژول وضعیت

با بهره گیری از این ماژول میتوان وضعیت واحدها صنعتی را در ابتدا و همچنین در هر تغییر وضعیت ثبت نمود. این کار باعث میگردد واحدهای صنعتی براساس وضعیت دسته بندی شوند و همچنین میتوان سوابق یک واحد صنعتی را براساس تغییر وضعیت‌هایی که داده را در سامانه ثبت کرد.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان ثبت وضعیت در هر تغییر وضعیت
  2. ایجاد سوابق برای واحدهای صنعتی
  3. دسته بندی واحدها بر اساس وضعیت

ماژول مطالبات معوق

با بهره گیری از این ماژول میتوان مطالبات معوق طرح ها و واحدهای صنعتی را براساس نوع مطالبات در سامانه ثبت کرد. اینکار باعث دسته بندی مطالبات معوق به همراه میزان آن برای هر طرح و واحد صنعتی می‌گردد. همچنین میتوان این دسته بندی را در سطح شهرک یا ناحیه صنعتی، شهرستان و بخش نیز انجام داد.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان ثبت مطالبات معوق برای طرح ها و واحدهای صنعتی
  2. تعریف انواع مطالبات معوق
  3. ثبت دستگاه‌های دولتی که طرح ها و واحدهای صنعتی به آنها بدهکارند
  4. ثبت بانکهای که طرح ها و واحدهای صنعتی به آنها بدهکارند
  5. لیست مطالبات معوق بر اساس نوع و دستگاه دولتی و بانک

ماژول علل تعطیلی و افت فعالیت

با بهره گیری از این ماژول میتوان علل تعطیلی و افت فعالیت را به سامانه افزود و سپس از آنها برای اضافه کردن به واحد یا طرح صنعتی استفاده کرد.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان ثبت علل تعطیلی و افت فعالیت برای طرح ها و واحدهای صنعتی
  2. تعریف علل تعطیلی و افت فعالیت
  3. لیست علل تعطیلی و افت فعالیت
  4. دسته بندی طرح ها و واحدهای صنعتی بر اساس علل تعطیلی و افت فعالیت

 

ماژول گزارش گیری

این ماژول امکان گزارش گیری از طرح ها و واحدهای صنعتی، محصولات، وضعیت، علل تعطیلی یا افت فعالیت ، مطالبات معوق،شهرک یا ناحیه صنعتی، شهرستان، بخش، دستگاه‌های دولتی،امکانات و هر آنچه که در سامانه ثبت میگردد را به سامانه اضافه میکند.

ماژول دیاگرام

با بهره گیری از این ماژول میتوان برای گزارشهای موجود دیاگرام رسم نمود.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان رسم دیاگرام‌های متنوع برای یک گزارش

ماژول نقشه

با بهره گیری از این ماژول میتوان مکان جغرافیایی شهرستان، بخش، شهرک یا ناحیه صنعتی و طرح‌ها و واحدهای صنعتی را بر روی نقشه ثبت کرد و سپس میتوان با کلیک بر روی ناحیه‌های مشخص شده بر روی نقشه اطلاعات ثبت شده برای هر ناحیه را به صورت تعاملی بدست آورد.

امکانات و قابلیت ها :

  1. امکان ثبت ناحیه ها به صورت تصویری بر روی نقشه
  2. امکان ثبت ناحیه ها به صورت متنی با اطلاعات GIS موجود

 

 در سال ۱۳۹۵

پیرو دستورالعمل تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت تا۱۳۹۵ از ۲۱۶۰ واحدثبت نام شده در سامانه بهین یاب تا کنونواحد به بانکهای عامل معرفی که از این میزان تاکنون ۶۷۴ واحد به میزان۴۶۰۹۸۷۶ میلیون ریال موفق به دریافت تسهیلات گردیده‌اند.

از مجموع واحد معرفی شده جهت استفاده از تسهیلات حمایتی لیست معاون اول محترم رئیس جمهور نیز، تعداد ۹۶ واحد و بمیزان ۴۵۱۱۰۰۳ میلیون ریال موفق به دریافت تسهیلات گردیده‌اند.

همچنین تعداد ۳۲۴ واحدو به میزان ۱۸۹۱۱۵۶ میلیون ریال از طریق پرداخت مستقیم بانکها تسهیلات دریافت نموده اند.

همچنین تعداد ۱۳ واحد و به میزان ۳۹۴۴۷۳ میلیون ریال از طریق طرح های نیمه تمام و راکد تسهیلات دریافت نموده اند.

در سال ۱۳۹۶

پیرو دستورالعمل تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام در سال ۹۶ تعداد ۱۷۷۶ واحد در سامانه بهین یاب ثبت نام نموده اند که توسط دستگاه های صنعت و معدن و جهاد کشاورزی موارد ثبت نامی استخراج و پس از بازدید اعضای کمیته بررسی، موارد در جلسات ستاد رونق تولید مورد بررسی قرار گرفته و طرح های حائز شرایط تایید و جهت پرداخت تسهیلات به بانک معرفی گردیده اند.

از این میزان تا تاریخ ۱۲/۲۸/ ۹۶، ۵۰۳ واحد به مبلغ ۳,۸۳۳,۴۴۱ میلیون ریال موفق به دریافت تسهیلات گردیده اند که استان قزوین از حیث تعداد پرداختی رتبه پنجم و از حیث مبلغ پرداختی رتبه هفتم کشوری در بهین یاب را دارا می‌باشد.

همچنین تعداد ۴۳۲ واحد تولیدی به مبلغ ۴,۵۹۵,۱۹۲ میلیون ریال نیز از طریق پرداخت مستقیم بانکها تسهیلات اخذ نموده اند که استان قزوین از حیث تعداد پرداختی رتبه هجدهم و از لحاظ مبلغ پرداختی رتبه یازدهم کشوری در پرداخت مستقیم را دارا می‌باشد.  

در راستای رفع موانع تولید واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی در شهرستانها و به منظور استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود شهرستانها و دسترسی آسان و سریعتر واحدها به منابع مورد نیاز، برگزاری جلسات رفع موانع تولید در شهرستانها به فرماندار هر شهرستان تفویض اختیار گردیده تا با پتانسیل های موجود در خود شهرستان جهت رفع مشکلات موجود واحدهای درون شهرستان اقدامات و هماهنگی های لازم را انجام دهد.

در صورتیکه این اقدامات نیاز به تفویض اختیار سایر دستگاههای اجرایی به زیرمجموعه ی شهرستانی خود داشته باشد اینکار با هماهنگی ستاد تسهیل و رونق تولید استان صورت می پذیرد. در مواردی که ستاد تسهیل در شهرستانها نتوانند مشکل واحد مربوطه را حل نموده یا نیاز به تصمیم گیری در مراجع بالاتر داشته باشد، موضوع به ستاد تسهیل رونق تولید استان ارجاع می یابد.

سال ۱۳۹۵

یکی از مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" بازگشت رونق به واحدهای تولیدی است که در سالهای گذشته به انحای مختلف از مشکلات موجود متاثر گردیده اند؛ به همین منظور دولت محترم اقدام به تزریق منابع مالی در قالب تسهیلات رونق تولید (بهین یاب) به واحدهای تولیدی نموده که این امر از سوی بانکهای دولتی و غیر دولتی در سطح استان در حال پیگیری می باشد.

در این راستا در اقدامی ابتکاری طرح هایی که درخواست ها و مستندات آنها در مرحله اول ارزیابی رد شده اند پس از بازنگری توسط درخواست کننده، جهت ایجاد فرصت مجدد به منظور توسعه ی سرمایه گذاری در استان و ایجاد فرصت های شغلی جدید مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و در صورتیکه شرایط جذب تسهیلات مربوطه را کسب کرده باشد به بانکها عامل در استان معرفی می گردند.

استاندار در بازدید از دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان خواست تا بدون هماهنگی با استاندار، فرمانداران و بخشداران و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان از هرگونه اجراییات و قطع خدمات آب، برق و گاز پرهیز کنند.

استاندار در این بازدید فرمودند، رونق تولید و تقویت بخش اقتصادی کشور از اولویت های اساسی دولت و نظام به شمار می رود و از این رو مدیران باید برای تحقق این هدف مهم به شکل جهادی بکوشند. وی اضافه کرد : همه مدیران باید خود را با سیاست های دولت به منظور حمایت از تولید انطباق دهند در غیر این صورت علی رغم میل باطنی، برای اصلاح این روند مجبور به انجام اقدام هایی نیز خواهیم بود.

یکی از محصولات اصلی کشاورزی استان انگور است که به شکل کشمش تولید و به فروش می رسد.مشکل اصلی کشاورزان تاکدار،قیمت پایین و مشکلات فروش محصول است.

از آنجاییکه این محصول صادراتی بوده ودر بازارهای روسیه و اروپا به فروش می رسد استان قزوین اقدام به ایجاد دفتر بازرگانی از طریق اتاق بازرگانی استان و سازمان همیاری شهرداریهای استان در روسیه نمودهو مراحل صدور محصول را به سهولت بیشتری انجام می دهد.

این اقدام برای مصرف تازه در بازارهای خارجی نیز در دست انجام است که قیمت بسیار بالاتری را نسبت به صادرات کشمش داشته و منافع کشاورزان را می نماید.این اقدام همچنین ریسک مربوط به بازگشت پول ناشی از صادرات محصول را کاهش داده و بازاریابی را امکان پذیر می نماید.

مدیریت استان قزوین با درک ضرورت توسعه ی روستایی مبتنی بر سرمایه گذاری درون زا و مشارکت بخش خصوصی بویژه روستائیان اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که تدوین سند راهبردی توسعه ی روستاییاستان و اجرای طرح شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در روستاهای نمونه ی استان با همفکری و تشریک مساعی روستائیان از این زمره می باشد و به موازات آن به شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در مناطق روستایی با توجه به محورهای عمده توسعه روستایی یعنی گردشگری، کشاورزی، صنعت و انرژینیز مبادرت ورزیده است تا سرمایه گذاران و مشتاقان تولید و نیز عرضه کنندگان خدمات با سهولت عرصه های مورد علاقه خویش را انتخاب نمایند.

  • امضای صورتجلسه همکاری فیمابین استاندارقزوین واستاندارگیونگی کره جنوبی
  • امضای یادداشت تفاهم همکاری فیمابین نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان با سفیر ایتالیا
  • امضای یادداشت تفاهم همکاری فیمابین نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان با هیات ایتالیایی در حوزه انرژیهای نو
  • امضای یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی قزوین و اتاق بازرگانی سیلیزیای لهستان
  • امضای یادداشت تفاهم همکاری با کشور ارمنستان توسط شهرداری قزوین

پس از امضای توافقنامه برجام، روند حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور فزونی یافته و تمایل به سرمایه گذاری در کشور افزایش یافت؛ به تبع آن و با توجه به موقعیت استراتژیک استان قزوین به عنوان چهار راه مواصلاتی کشور و نزدیکی آن به پایتخت ، تلاش مدیران استان بر جذب سرمایه گذاران خارجی متمرکز گردید،  بطوریکه در سال ۹۵ ، میزان سرمایه گذاری خارجی وارده به نسبت سال گذشته ۷۹.۵% افزایش یافته است.

در همین راستا، در پی سفر یک گروه از فعالان اقتصادی کشور چین به استان قزوین و تشکیل جلسه تخصصی با حضور استاندار محترم قزوین و هیأت سرمایه گذار چینی، هیأت تجاری استان در ۱۷ آذرماه سال جاری در بندر انزلی حضور یافته و جلسه ای مشترک با حضور رئیس و اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین ، فعالان اقتصادی استان، هیأت تجاری چین و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار گردید.

در این سفر پیشنهاد افزایش همکاری بین اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان و استان قزوین طرح و مقرر شد تفاهم نامه همکاری مشترک میان اتاق بازرگانی قزوین و سازمان بنادر و دریانوردی گیلان منعقد شده و با ایجاد دبیرخانه مشترک موارد مطرح شده عملیاتی گردد؛ پیرو سفر مذکور، در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی که پانزدهم دی ماه سال جاری با حضور معاونت اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان و جمعی از تجار و بازرگانان استان برگزار گردید تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان و اتاق بازرگانی استان به امضاء  رسید.  بر اساس این بیانیه همکاری ، خط ریلی از کشور چین به شمال دریای خزر متصل شده و کالاها از مسیر دریایی به بندر انزلی و سپس به استان قزوین  ارسال می شود تا از طریق شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و حمل جاده ای به مقاصد مورد نظر انتقال یابد، بسترسازی برای شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در بندر و منطقه آزاد اقتصادی انزلی، بررسی راههای استفاده بیشتر از بندر انزلی برای تجار و صادرکنندگان کالای استان قزوین، واگذاری زمین برای احداث طرحهای مشترک سرمایه گذاری در بندر انزلی، استفاده از معافیت مالیاتی و عوارض در این تفاهم نامه پیش بینی شده است.

بی شک انعقاد این تفاهم نامه و اجرای آن موجب تسهیل تجارت استاناز طریق بنادر استان گیلان و افزایش حجم تجارت دریایی با کشورهای حوزه دریای خزر خواهد گردید.

ضمناً تصویری از تفاهم نامه مذکور جهت استحضار به پیوست ضمیمه گزارش می گردد.

       به منظور آشنایی  مدیران عملیاتی و کارشناسان دستگاههای اجرایی پیرامون جنبه های نظری، تاملات اجرایی و الزامات تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی  و نیز فراگیر نمودن و فضا سازی مناسب برای دریافت مشترک آنان در این زمینه، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با اقتصاد مقاومتی از سال ۱۳۹۵ تاکنون به شرح ذیل برگزار گردیده است:

الف)سال ۱۳۹۵

۱- اقتصاد مقاومتی (۱) : به منظور آشنایی مدیران حرفه ای (پایه و میانی ) با مباحث اقتصاد مقاومتی و تسری گفتمان و ادبیات واحد براساس مولفه های اقتصاد مقاومتی در آنان و جلوگیری از قرائت های مختلف و ایجاد همسویی و اتفاق نظر در جهت تحقق این سیاستها این دوره به مدت ۱۲ ساعت در دو گروه به ترتیب با ۲۷ و ۳۰ فراگیر برگزار گردید .

      دستگاههای شرکت کننده عبارتند از: ۱-گمرک ۲-ورزش و جوانان ۳- سازمان برنامه و بودجه ۴-امور اقتصادی و دارایی ۵-دانشگاه پیام نور قزوین ۶-شرکت غله و خدمات بازرگانی۷-شرکت آبفای شهری۸-حمل و نقل و پایانه های قزوین ۹-بیمه سلامت ۱۰-زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی ۱۱- پزشکی قانونی ۱۲-اداره کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات

  سرفصل اقتصاد مقاومتی (۱) :

۱-تبیین رابطه اقتصاد مقاومتی ، سند چشم انداز ج. ا. ا و سایر اسناد بالادستی

۲-مبانی ، مفاهیم،کلیات و ضرورت های اقتصاد مقاومتی

۳-تبیین ساختار و مولفه های اقتصاد مقاومتی

۴-تحلیل اقتصاد ایران و تبیین وضع موجود

۵-تبیین الزامات و راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی (کلان )

۶-تبیین الزامات و راهکارهای دستگاهی اقتصاد مقاومتی(دستگاهی)

 

۲- اقتصاد مقاومتی (۲) :  این دوره  در ۵ گروه (هر گروه ۸ ساعت )  برگزار گردیده است . گروه اول با ۴۷ نفر ، گروه دوم با ۳۶ نفر و گروه سوم با ۴۸ نفر فراگیر ویژه مدیران دانشگاه علوم پزشکی .  گروه چهارم و پنجم ویژه سایر دستگاههای اجرایی برگزار گردید .                                  

          دستگاههای شرکت کننده عبارتند از : ۱-گمرک ۲-ورزش و جوانان ۳- سازمان برنامه و بودجه ۴-امور اقتصادی و دارایی ۵-دانشگاه پیام نور قزوین ۶-شرکت غله و خدمات بازرگانی ۷-شرکت آبفای شهری۸-حمل و نقل و پایانه های قزوین ۹-بیمه سلامت ۱۰-زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی ۱۱- پزشکی قانونی ۱۲-اداره کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات

سرفصل اقتصاد مقاومتی (۲) :

۱-تبیین اهداف قدرت ملی در ایران و مطالعه تطبیقی آن

۲-اقتصاد مقاومتی گامی موثر در تحقق قدرت ملی

۳-مبانی و مفاهیم سیساتهای کلی اقتصاد مقاومتی

۴-تشریح ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی

۵-تبیین الزامات و راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی

۶-مطالعه تحقق اسناد توسعه در کشورهای مختلف

۷- تبیین ساختار و مولفه های اقتصاد مقاومتی

۳-برگزاری یک دوره تحت عنوان " تهدیدات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی  " به مدت ۶ ساعت برای کارکنان استانداری به تعداد ۵۴ نفر

  ۴- برگزاری یک سمینار با عنوان "اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید"  برای مدیران دستگاههای اجرایی ،فرمانداران ،  بخشداران ، شهرداران ، مديران بخش خصوصي و شركتهاي دانش بنيان – در این سمینار محمدرضا حیدری مدرس سمینار و مدیرعامل شرکت ..... تجربيّات و دستاوردهاي خود در حوزه توليد و شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي كشور را بیان کرد . در این سمینار به نقش بازارهای داخلی به عنوان یک اصل در اقتصاد مقاومتی پرداخته شد و تاکید گردید که با افزایش کیفیت تولید می توان زمینه رقابت در بازارهای خارجی را فراهم نمود . سپس نوسازي  و استفاده از دانش روز به عنوان يكي از عوامل مهم در امر توليد در واحد هاي صنعتي ، استفاده از مديران مجرّب و كاربلد جهت هدايت و مديريت بنگاه هاي اقتصادي كشور، تولید محصولات  براساس و متناسب با خواسته هاي مصرف كنندگان داخلي و خارجي، توجه به كيفيّت و داشتن استاندارد هاي لازم، كاهش هزينه هاي توليد  در جهت صرفه اقتصادي بودن محصولات و ایجاد فرصت جهت رقابت در بازارهای خارجی با استفاده از تجربیات مدیریتی مورد بحث قرار گرفت.

 در این سمینار تاکید گردید که اجرا و عملياتي شدن اقتصاد مقاومتي به دست سرمايه گذاران اتفاق خواهد افتاد و دولت در اين زمينه وظيفه دارد زير ساختها و شرايط لازم را براي فروش و صادرات كالا را در كشورفراهم كند.

۵- برگزاری یک سمینار با عنوان " ظهورمدل جدید کسب کار در شرایط پسا تحریم" برای مدیران دستگاههای اجرایی ،فرمانداران ،  بخشداران ، شهرداران و صاحبان واحدهای صنعتی – در این سمینار سیّد صدرالدین نجاتی گیلانی دارای پروفسورای مدیریت استراتژی و سیستم های اطلاعاتی و مدیریتی، برنده جایزه سلطنتی انگلستان در مدیریت راهبردی و استراتژی، یکی از مؤسسین مرکز فن آوری صنعتی و رقابتی در اروپا، عضو بنیادی انجمن بین المللی CYBERNETICS، عضو بنیادی انجمن بین المللی SME و عضو بنیادی انجمن بین المللی علوم مدیریت و  مشاور تعدادی از شرکت های خارجی و داخلی در رابطه با مهندسی مجدد سازمانی، تسهیل و ایجاد سرمایه گذاری برای مرکز فن آوری صنعتی و رقابتی به عنوان مدرس سمینار حضور داشتند . دراین سمینار مدیریت یارانه، اصلاح تفکّر مدیران، اجرای کامل اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی، کوچک و چابک شدن دولت بهترین راهکار برای تحوّل دراقتصاد کشور ، بازنگری در مدل قدیمی کسب و کار در ایران و بهره مندی از مدل های جدید و موفق،  فراراز گذشته و جمع آوری اطلاعات استراتژیک، ارزیابی قابلیت ها و  ایجاد دانش استراتژیک و مدل های اطلاعاتی مورد تاکید قرار گرفت .

۶- برگزاری یک سمینار با عنوان " راهبردهاي ورود و حفظ بازارهاي منطقه اي و جهاني " برای مدیران  و کارشناسان دستگاههای اجرایی ،فرمانداران ،  بخشداران ، شهرداران . در این سمینار که با حضور دکتر محمد رضا حميدي زاده استاد تمام وعضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي تهران به عنوان مدرس برگزار گردید ، مباحثي پيرامون مفاهيم مديريت راهبردي ، تفكر و برنامه ريزي راهبردي، موقعيت يابي راهبردي بنگاههاي اقتصادي، تحليل راهبردي محيط بين المللي ، نقش عوامل محيطي در كسب آمادگي، رويكرد ارزيابي آمادگي وكارآفريني و عملكرد موفق صادراتي و بين المللي و...... مطرح گردید .

۷- برگزاری سمینارهایی  تحت عنوان " تبیین و تشریح سیاستهای اقتصاد مقاومتی " به منظور فرهنگ سازی در اقشار مختلف با هماهنگی فرماندهی بسیج کارمندان برای کارکنان بسیج دستگاههای اجرایی .

۸- برگزاری دوره آموزشی اقتصاد مقاومتی به صورت کارگاهی برای مدیران ادارات و کارکنان فرمانداری البرز

۹- برگزاری دوره آموزشی و توجیهی برای دهیاران و بخشداران شهرستان البرز با تاکید بر نحوه فعالیت در سطح روستا

۱۰- برگزاری دوره آموزشی اقتصاد مقاومتی برای مدیران و دهیاران شهرستان آوج در محل فرمانداری شهرستان

ب)سال ۱۳۹۶

۱- برگزاری دوره آموزشی " اقتصاد و مدیریت (بارویکرد  اقتصاد مقاومتی ) " . این دوره در دو گروه (هر گروه ۴ ساعت )  برگزار گردید.   دستگاههای شرکت کننده عبارتند از : ۱-گمرک ۲-ورزش و جوانان ۳- سازمان مدیریت و برنامه ریزی  ۴-امور اقتصادی و دارایی ۵- بهزیستی ۶-دامپزشکی  ۷- میراث فرهنگی ۸-نوسازی مدارس ۹- راه آهن شمالغرب ۱۰- حوزه هنری  ۱۱- آبفای روستایی ۱۲-شهرداری ضیاء آباد ۱۳- شهرداری محمودآباد ۱۴- صندوق بازنشستگی ۱۵- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  ۱۶- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ۱۷- انتقال خون ۱۸- استانداری  ۱۹- تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ۲۰- پست ۲۱- پزشکی قانونی ۲۲-اداره کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات

۲- برگزاری دوره آموزشی "  ارزیابی  اقتصادی و مالی  طرحهای اقتصادی " به  مدت ۳۲ ساعت برای کارشناسان اقتصادی دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از : استانداری ، اقتصاد و دارایی ، جهاد کشاورزی ، صنعت ، معدن و تجارت

۳- برگزاری دوره آموزشی " نرم افزار کامفار ویژه ارزیابی  اقتصادی و مالی  طرحهای اقتصادی " به مدت ۳۲ ساعت برای کارشناسان اقتصادی دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از : ۱-استانداری ۲-  اقتصاد و دارایی ۳- جهاد کشاورزی ۴-  صنعت ، معدن و تجارت

۴- برگزاری دوره آموزشی " آشنایی با قانون برگزاری مناقصات " به مدت ۶ ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از:۱-بهزیستی۲ – نوسازی مدارس۳ – پست ۴– دامپزشکی۵ – شرکت ارتباطات زیر ساخت

۵- برگزاری دوره آموزشی " اصول بیمه  " به مدت ۲۰  ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از: ۱-آبفای روستایی۲ – مدیریت و برنامه ریزی  ۳– بازرسی۴ – صنعت و معدن و تجارت ۵– فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶ – پزشکی قانونی۷ – جهاد کشاورزی۸ – میراث فرهنگی۹ – شهرداری الوند ۱۰–گمرک۱۱ – تعزیرات حکومتی ۱۲– کانون پرورش فکری و نوجوانان

۶- برگزاری دوره آموزشی " قانون محاسبات عمومی " به مدت ۲۰  ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از: ۱-مدیریت و برنامه ریزی ۲ – بهزیستی ۳– هلال احمر ۴– سازمان همیاری شهرداریها ۵– فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶– پزشکی قانونی ۷– آبفای روستایی ۸– نوسازی مدارس۹ – هواشناسی ۱۰– ورزش و جوانان۱۱ – ارتباطات زیر ساخت

۷- برگزاری دوره آموزشی " تنظیم قراردادها " به مدت ۸ ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از: ۱- دانشگاه علوم پزشکی۲ – پزشکی قانونی

۸- برگزاری دوره آموزشی " اصول  نظارت و کنترل " به مدت  ۱۲ ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از: ۱- مدیریت و برنامه ریزی ۲- ورزش و جوانان۳ – پزشکی قانونی ۴– جهاد کشاورزی۵ – کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۶– نوسازی و تجهیز مدارس ۷– اقتصاد و دارایی ۸– تعاون روستایی

۹- برگزاری دوره آموزشی " حسابداری تعهدی " به مدت ۱۶ ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از: کلیه دستگاههای اجرایی و شهرداری ها

۱۰- برگزاری دوره آموزشی " حسابداری تعهدی (پیشرفته )  " به مدت ۸ ساعت  برای مدیران مالی و ذیحسابان  دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از: کلیه دستگاههای اجرایی و شهرداری ها

۱۱- برگزاری دوره آموزشی " پولشویی  " به مدت ۶ ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از:۱- مدیریت و برنامه ریزی ۲- استانداری۳ – سازمان همیاری شهرداریها ۴-شرکت ارتباطات زیر ساخت۵ – امور مالیاتی۶ – آب منطقه ای۷ – ورزش و جوانان

 ۱۲- برگزاری دوره آموزشی " دولت الکترونیکی   " به مدت ۸ ساعت  برای مدیران و  کارشناسان مربوطه دستگاههای اجرایی

دستگاههای شرکت کننده عبارتند از:۱- تعاون روستایی۲ – امور مالیاتی۳ – بیمه سلامت ۴– ثبت اسناد و املاک۵ – جهاد کشاورزی ۶– منابع طبیعی۷ – میراث فرهنگی۸ – پزشکی قانونی۹ – شهرداری شال۱۰ – کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۱۳- برگزاری دوره آموزشی " پژوهش های سازمانی  " به مدت ۱۲ ساعت  برای مدیران و  کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی

۱۴-برگزاری دوره " سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در بستر وب " . این دوره در دو گروه و هر گروه ۱۸ ساعت برای کارشناسان فنی و تدارکات و پشتیبانی کلیه دستگاههای اجرایی برگزار گردید .

 سال ۱۳۹۵

بازدید استاندار و اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان از واحدهای صنعتی و کشاورزی که از محل اعتبارات تسهیل رونق تولید استان (بهین یاب) ایجاد و راه اندازی شده اند.

مجموع کل واحدهایی که از تسهیلات رونق تولید(بهین یاب)، پرداخت مستقیم بانک ها و تسهیلات سفر معاون اول محترم رئیس جمهور  و طرح های نیمه تمام و راکد استفاده نموده اند ۱۱۰۷ واحد، جمعاً به مبلغ ۱۱۴۰۶ میلیارد ریال بوده است که از این تعداد۶۷۴ واحد تولیدی از ۱۶ بانک استان به مبلغ ۴۶۰۹ میلیارد ريال از محل طرح رونق تولید(بهین یاب)، ۳۲۴ واحد تولیدی از ۱۱ بانک استان به مبلغ ۱۸۹۱ میلیارد ريال بصورت پرداخت مستقیم و تعداد ۹۶ واحد تولیدی از ۹ بانک استان به مبلغ ۴۵۱۱ میلیارد ريال از محل تسهیلات سفر معاون اول محترم رئیس جمهور و تعداد ۱۳ واحد تولیدی از ۶ بانک استان به مبلغ ۳۹۴ میلیارد ریال بصورت طرح های نیمه تمام و راکد تسهیلات دریافت نموده اند.

شایان ذکر است که واحدهای فوق از سوی استاندار و همچنین بصورت دوره ای با حضور نمایندگان دستگاههای مرتبط و همچنین بانک های عامل مورد بازدید، نظارت و ارزیابی قرار می گیرند. نتایج اولیه ارزیابی های صورت گرفته حاکی از آن است که از ۶۷۴ واحد تولیدی که از محل طرح رونق تولید(بهین یاب) تسهیلات دریافت نموده اند قبل از دریافت تسهیلات، ۱۳۱ واحد بطور کامل تعطیل، ۴۳ واحد در حال راه اندازی، ۲۱۹ واحد بطور نیمه فعال و ۲۸۱ واحد در حال فعالیت بوده اند.

پس از دریافت تسهیلات ۹۸ واحد فعال با ظرفیت بیشتر، ۳۹۳ واحد فعال، ۸۳ واحد نیمه فعال، ۶۷ واحد در حال راه اندازی و ۳۳ واحد همچنان تعطیل می باشند. در جدول ذیل ماتریس فعالیت واحدها به تفکیک قابل ملاحظه می باشد.

شرح فعالیت

وضعیت واحد قبل از دریافت تسهیلات

جمع

فعال

نیمه فعال

در حال راه اندازی

تعطیل

وضعیت واحد پس از دریافت تسهیلات

فعال با ظرفیت بیشتر

۸۰

۱۱

۷

۰

۹۸

فعال

۲۰۱

۱۴۸

۲۲

۲۲

۳۹۳

نیمه فعال

۰

۲۳

۱۰

۵۰

۸۳

در حال راه اندازی

۰

۳۷

۴

۲۶

۶۷

تعطیل

۰

۰

۰

۳۳

۳۳

جمع

۲۸۱

۲۱۹

۴۳

۱۳۱

۶۷۴

 

نمونه ای از تصاویر بازدیدهای استاندار، نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط و نمایندگان بانکهای عامل از واحدهای تولیدی استان: