ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ۲۷ ام تير, ۱۳۹۸، ساعت ۰۸:۳۰

مصوبات

دستور

۱- بررسی و تصویب نهایی فرایند اجرای پنجره واحد الکترونیک صدور مجوزهای سرمایه گذاری، در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی ۲- ادامه بررسی پیشنهادات دستگاه های اجرایی استان در خصوص کاهش فرایندها در راستای بهبود محیط کسب وکار-اداره کل صنعت ،معدن و تجارت، اداره کل جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ۳-سایر موارد

استانی

زمان مکان

پنجشنبه - ۲۷ ام تير, ۱۳۹۸, ساعت ۰۸:۳۰
سالن جلسات دفتر استاندار

اعضا

  • نام و نام خانوادگي  سمت در دستگاه اجرايي نام و نام خانوادگي  سمت در دستگاه اجرايي
    مهندس عبدالمحمد زاهدی استاندار محترم و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین رضا نیک روشت مدیرکل گمرک
    ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر ستاد علی یزدان دوست مدير یت شعب بانك ملی و دبير كميسيون هماهنگي بانكها
    سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین،البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان حمید رضا خان پور  مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی 
    دکتر داود محمدی رئیس کمسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم قزوین ،البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عسکر جوانبخت  مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس 
    روح الله بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی علی اکبر اسدالهی  مدیر کل منابع طبیعی 
    بهمن طاهر خانی نماینده مردم  تاکستان  در مجلس شورای اسلامی  سعد نبیل مدير كل صنعت ، معدن و تجارت
    منوچهر حبيبي  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان
    منوچهر حبيبي  سرپرست معاون سياسي و امنيتي استانداري سیروس نصیری  مدیر کل تامین اجتماعی
    علی فرخ زاد   معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار محمد افشار مدیر کل پدآفند غیر عامل
    عباس علي درافشاني مشاور اقتصادی استاندار علیرضا خزائلی مدیر کل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري
    موسوی مدیرکل اطلاعات  عباس علایی مقدم مدیر كل ورزش و جوانان
    عبدالله آقا علیخانی مدیرکل بازرسی  سیروس صارمی مديركل استاندارد 
    صدیقه ربیعی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مسعود بابايي مديركل تعاون ،كار و رفاه اجتماعي 
    صالح صادق پور مدیرکل دیوان محاسبات ابراهیم دژرفتار مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه قزوین 
    محمد شفیعی  سرپرست فرماندار قزوين  علی صفری شهردار قزوين 
    علی رحمانی    فرماندار بوئين زهرا سید محمد مهدی مدنی رییس صنفی انجمن شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی استان
    رضا طاهری  فرماندار تاكستان اسماعیل مفرد بوشهری مدير عامل شركت گاز
    شهرام احمدپور  فرماندار آبيك  فاطمه خمسه مدیر کل  جهاد كشاورزي
    رضا گروسی فرماندار البرز اصغر گونجی بنياد مسكن  انقلاب اسلامی
    نصرت اله علیرضایی فرماندار آوج یوسف رضایی نیک  مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات
    سعید انبارلویی مدیرکل صدا و سیما دکتر یوسف گرجی رئیس  پارک علم و فن آوری
    احد چگینی رئیس شورای اسلامی مجید مومنی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)
    داراب بیرانوندی مدیرعامل آب و فاضلاب شهری  ودود ایرانیان  مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی
    حجت الاسلام سید مهدی حسینی مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي  دکترقاسم بهرامی مدیر کل بیمه سلامت
    کریم افشار رییس بنیاد نخبگان غلامرضا حقایق پور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران
    مجید آهنگریان رییس کانون کارفرمایان استان علی برجعلی زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای
    حجت اله امینی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای دکتر حمید زینالی مدیر کل دامپزشکی
    سعید بهادیوند چگینی  مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق  فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی
    مصطفی پور امیدی مدیر کل امور مالیاتی هادی طاهرخانی مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های استان
    مسعود حق لطفی مدیر کل  راه و شهرسازي  حسین پیله فروشها مدیر عامل و رئیس هئیت مدیره شرکت مخابرات
    حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی  مدیر کل اوقاف و امور خیریه  رحیم برخورداری مدیرکل پست
    مهدی صادق پور مدیریت بسیج سازندگی  مرتضی علیخانی مدیرکل دفترجذب و حمایت از سرمایه گذاری
    دکتر حسن آصفی جمعیت هلال احمر  محمدعلی زمانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت 
    یداله ملکی مديرعامل شركت آب منطقه اي  عباس مراقی مدیر تالار بورس منطقه ای قزوین
    دکتر مرتضی موسی خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین علی رحمانی  معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان وعضو کمیته راهبردی درون سازمانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
     دکتر علیرضا وارثی مديركل بهزيستي  حمید حبیبی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    دكتر سيد ابوالحسن ناييني رئيس  دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) سید منوچهر حیاتی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    دكتر منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان هادی صادق دقیقی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آیندنگری سازمان و عضو کمیته راهبردی درون سازمانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    حسین زکی زاده  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری حسین رضایی رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان و عضو کمیته راهبردی درون سازمانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    خیراله رحمانی مديركل آموزش و پرورش حمید رضا سامانی پور رئیس گروه  شورای نظارت استان و مسئول دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    سردار محمد شاهرخي  فرمانده سپاه استان اسماعیل عبدالعلی مدیر حراست سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محيط زيست  ذبیح الله راستگویان رئیس گروه امور تولیدی و زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    فرزین بهنامی فر مدیر کل سازمان امور اقتصادي و دارايي احمد فتحی زاده رئیس گروه امور اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت مردمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی

پیرو دعوتنامه شماره ۲۱۰۰۲۶ مورخ ۲۴/۰۴/۱۳۹۸، چهارمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین در سال ۱۳۹۸ با حضور مهندس زاهدی استاندارمحترم، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان، ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی عضو ستاد در محل سالن جلسات دفتر استاندار برگزار گردید.

جلسه با قرائت آیاتی از کلام اله مجید آغاز گردید سپس آقای دکتر یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ضمن خیر مقدم به استاندار محترم و مدیران دستگاه های اجرایی فرمودند موضوع جلسه امروز بررسی و تصویب نهایی فرایند اجرای پنجره واحد الکترونیک صدور مجوزهای سرمایه گذاری می باشد که توسط آقای بهنامی فر مدیرکل محترم امور اقتصاد و دارایی ارائه می شود و موضوع دوم ادامه بررسی پیشنهادات دستگاه های اجرایی استان در خصوص کاهش فرایندها در راستای بهبود محیط کسب و کار است که توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ارائه می گردد.

سپس درمورد دستور جلسه اول فرمودند اصل اول سامانه طراحی شده در خصوص اجرای پنجره واحد الکترونیک صدور مجوزهای سرمایه گذاری شفافيت است و اطلاعات محرمانه اي در اين سامانه نخواهيم داشت و دستگاه هاي اجرايي از جمله حفاظت محيط زيست، اوقاف و ميراث فرهنگي و ... بايد کلیه اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران را در سامانه بارگذاري كنند و همچنین پنجره واحد سرمايه گذاري بايد مكان محور باشد تا چشم اندازي از وضعيت پهنه هاي سرمايه گذاري در استان داشته باشيم.

در ادامه فرمودند در پنجره واحد سرمايه گذاري ممنوعيتي براي دهياري ها و شهرداري ها وجود ندارد و مي توانيم آنها را به عنوان دستگاه اجرايي در سامانه تعريف كنيم. اين سامانه از موازي كاري ها جلوگيري خواهد كرد و با تسهيل و سرعت بخشيدن به فرآيندها، راه را براي حضور سرمايه گذاران هموار خواهد كرد. اين سامانه ابزاري است براي ارائه خدمات و شفاف سازي و انعطاف پذيري بالايي دارد. اخذ مبالغ براي صدور مجوز بايد بصورت الكترونيكي باشد و حتما از طريق پنجره واحد صورت بگيرد و از هفته آينده اجرایی گردیده و سامانه هاي ديگر بايد با پنجره واحد سرمايه گذاري تطابق پيدا كنند. با توجه به اينكه در حال حاضر فرآيند صدور مجور در استان بيش از ۲۲۰ روز زمان نياز دارد، اميدواريم با راه اندازي پنجره واحد سرمايه گذاري و توانایی انجام بيش از ۷۶ فرآيند در اين سامانه، مدت زمان فرآيند را به صورت چشمگيري كاهش پیدا کند.

سپس آقای بهنامی فر مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ضمن عرض ادب و احترام فرمودند ضرورت پرداختن به موضوع بهبود محیط کسب و کار ناشی از وضعیت بسیار نامناسب ایران در رتبه بندی جهانی است و استان قزوین در دو شاخص شروع کسب و کار و حمایت از سرمایه‌گذاران خرد بدترین رتبه ها را در بین ۱۰ شاخص دارا بوده است، موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی یکی از شاخص هایی است که بیشترین تأثیر نامطلوب را در رتبه های استان داشته است.

بررسی تجارب کشورهایی که در چند سال بهبود چند ده پله ای در رتبه بندی جهانی شاخص سهولت کسب و کار داشته اند، نشان می دهد، سهل ترین مسیری که بیشترین تأثیرگذاری در بهبود رتبه جهانی را دارد؛ بهبود زیر شاخص شروع کسب و کار (صدور مجوزهای کسب و کار) می باشد وکشورهای موفق از طریق دو گام، ۱-اصلاح فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار ۲- توسعه دولت الکترونیک (الکترونیکی نمودن فرایندهای صدور مجوزهای کسب و کار) موجب بهبود این زیر شاخص شده اند.

درادامه فرمودند نتایج مطالعات اتاق بازرگانی ایران نشان می دهد استان های آذربایجان شرقی و زنجان (به ویژه زنجان) در ۴ فصل اخیر در بین ۳ استان با مناسب ترین محیط کسب و کار نسبت به سایر استان ها قرار داشته اند و مهمترین اقدامی که در ۲ استان مذکور در سالهای اخیر صورت پذیرفته و تاثیر بسزایی بر شاخص های محیط کسب و کار این استانها داشته است، توسعه دولت الکترونیک از طریق راه اندازی سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری بوده است.

ایشان در مورد ضرورت راه اندازی پنجره واحد فرایندهای مشترک بین دستگاهی فرمودند مغفول ماندن توسعه دولت الکترونیک در فرایندهای بین دستگاهی است، چرا که دستگاه های اجرایی در زمینه توسعه دولت الکترونیک در فرایندهای درون دستگاهی موفق تر بوده و غالباً این فرآیندها به صورت الکترونیکی انجام می شود اما در مورد ارتباطات بین دستگاهی، این توسعه اتفاق نیفتاده است. لذا سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری در راستای پر کردن این خلاء و مشکل اساسی، طراحی شده است و نیزانجام فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار با شیوه کنونی، زمانبندی شفاف ندارد این درحالیست که از طرف دیگر تعیین زمانبندی مشخص در فرآیندهای سرمایه گذاری یکی از مهمترین انتظارات اصلی سرمایه گذاران است و در آخر رویه کنونی امکان رصد کردن فرآیندها را نداشته در صورتیکه ایجاد مکان اخذ گزارشات سیستمی به صورت برخط، بسیاری از ابهامات در خصوص دلایل طولانی شدن فرآیندها را رفع نموده و منجر به ارایه اصلاحات و راهکارهای بهتری خواهد شد.

سپس با اشاره به رویکرد حاکم بر سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری فرمودند سامانه کاملاً در خصوص تغییرات و اصلاحات منعطف می باشد و قابلیت اعمال هر نوع نظر اصلاحی در آن وجود دارد و همچنین ملاک فعالیت سامانه، بر اساس نظر دستگاه های اجرایی است بطوریکه فرایند اجرایی تحت سامانه، فرایندی است که کاملاً با نظر دستگاه های اجرایی جمع بندی شده و تحت سامانه اجرا می گردد و هیچ نوع فرآیند از پیش تعیین شده ای که مورد نظر مجموع دستگاه های اجرایی نباشد در سامانه به اجرا در نمی آید و سقف زمانی هر مرحله، سقف زمانی اعلام شده از سوی دستگاه اجرایی مجری همان مرحله است و اصلاح فرایندها بر اساس پیشنهادات دستگاه های دخیل در اجرای فرایند صورت می گیرد و نقاط قوت سامانه را، شفاف سازی فرایندهای صدور مجوزهای کسب و کار( از نظر تقدم و تاخر مراحل فرایند، زمانبندی مراحل فرایند) و نیزایجاد امکان پایش زمانی و حسن اجرای فرآیندها توسط مقامات استانی و مدیران دستگاه های اجرایی و شناسایی گلوگاه های مشکل زا در فرایندهای صدور مجوز عنوان نمودند.

ایشان در پایان به اقدامات صورت گرفته در استان در راستای راه اندازی سامانه به شرح ذیل اشاره نمودند:

۱-خریداری سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری۲-بازدید از استانهای آذربایجان شرقی و زنجان جهت بررسی نحوه عملکرد سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری در این استانها و استفاده از تجربیات آنان۳-تصمیم گیری درخصوص راهبرد راه اندازی سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری۴-برگزاری جلسه با مدیریت امور اراضی استان به عنوان دستگاه اصلی ۵-برگزاری ۱۶ جلسه با کارشناسان ۱۲دستگاه اجرایی استعلام۶-یکپارچه سازی وضعیت اخذ مدارک و مستندات لازم پرونده۷- یکپارچه سازی نحوه استعلام و پاسخ استعلام۸- بررسی سقف زمانی اجرای هر مرحله از فرایند و با معرفی کاربران سامانه.

انتظارات از دستگاه های اجرایی استعلام شونده را حضور فعالانه در پنجره واحد سرمایه گذاری و انجام کلیه امور مربوط به صدور  مجوز مطرح نمودند. در خصوص ۲ مجوز واگذاری اراضی ملی و تغییر کاربری برای هر دستگاه اجرایی نام کاربری و کلمه عبور تعریف شده و دستگاه از طریق کارتابل اختصاصی خود اقدام به تبادل مکاتبات اداری می نمایند.

در ادامه مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص بررسی این سیستم و ارتقای سیستم به سمت مدیریت فرآیند کسب و کار و جامع دیدن طرح، دیدگاه های خود را مطرح نمودند.

سپس خانم زرآبادی رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ضمن عرض ادب و احترام فرمودند صدور مجوز در استان قزوین جایگاه ما را در میان استان های کشور در رده ۱۹ قرار داده که وضعیت خوبی نیست و طولانی شدن روند صدور مجوزها بیانگر آن است که یک جای کار اشکال دارد و هر کس به صورت جزیره ای کار می کند و متاسفانه همه مدیران مرتبط دوست دارند سرمایه گذار را ببینند در حالی که مهمترین وظیفه مسئولان این است که فرآیندها را مهیا و تسهیل کنند تا کارها شتاب گیرد و طولانی نشود.

ایشان فرمودند مذاکرات مستقیم  متعدد با سرمایه گذار می تواند مشکلاتی ایجاد کند و اگر ما به سمت توسعه دولت الکترونیک برویم تا مراجعه افراد به سیستم باشد به سالم سازی امور هم کمک کرده ایم و راه اندازی سامانه الکترونیک سرمایه گذاری کار خوبی است که باید بسرعت اجرا شود تا شامل مرور زمان نشود.

ایشان در پایان فرمودند سامانه پنجره واحد از سالها قبل عملیاتی شده و از آنجا که یکپارچگی و کوتاه کردن زمان سرمایه گذاری مهم است لذا باید فاز بندی و سامانه را تقویت کنیم و آن را جامع تر ببینیم و پیشنهاد می شود چند دستگاه مانند اتاق بازرگانی و سازمان همیاری ها با توجه به طرح آمایش سرزمین اینکار را انجام دهند و گرفتن استعلام، اثبات اهلیت سرمایه گذار و پیگیری ها را صورت دهند تا کارها تسریع شود و بعد از این که مجوزها داده شد گاهی متقاضی در یک بازه زمانی نمی تواند به تعهداتش عمل کند که لازم است دستگاه های نظارتی ورود کنند تا فرآیندها تسریع شود.

سپس آقای مهندس زاهدی استاندار محترم ضمن عرض ادب و احترام فرمودند اگر بخواهیم در شرایط کنونی سرمایه گذاران بیشتری در عرصه تولید و صنعت مشارکت کنند باید شرایط کسب و کار و صدور مجوزها تسهیل و تسریع شود و کاهش زمان و فرآیندها از امور ضروری است و باید مسیرهای پیچیده و طولانی را حذف کنیم تا کارها شتاب گیرد. در مسیر صدور مجوز به نظر می‌رسد شفافیت لازم وجود ندارد و ما باید این نقص را برطرف کرده و امکان نظارت را مهیا کنیم تا هم از تخلف جلوگیری شود و هم مدیران را به کم کاری متهم نکنیم.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در ادامه فرمودند هر چقدر ارتباط متقاضی و دستگاه اجرایی و مدیر و کارمند کم شود بدون شک امکان تخلف کاهش یافته و زمینه سالم سازی کارها فراهم می‌شود. هر چقدر بتوانیم کارمان را شفاف کنیم اتهامات به مسئولان کمتر می‌شود و باید در استان به این سمت حرکت کنیم. داشتن رتبه ۱۲۸ در فضای کسب و کار در میان کشورها در شأن نظام نیست و باید بتوانیم با اتکا به منابع طبیعی و ظرفیت‌های ارزشمند و نیروی انسانی کارآمد در عرصه اقتصادی و کسب و کار هم وضعیت خود را بهبود بخشیم. در همه چیز رقابت مهم است هر چند ما آمارهای زیادی می‌دهیم اما باید ببینیم در رقابت جهانی کجای کار هستیم. و سیستم‌های جدید و الکترونیک می‌تواند ما را پاسخگو کرده و سرعت خدمت رسانی را بیشتر کند و حتماً باید در استفاده از آنها رغبت داشته باشیم.

ایشان در خصوص راه اندازی سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری در استان هم فرمودند برای عملیاتی شدن این سامانه باید بسرعت اقدام کنیم چون با همه نواقصی که می‌تواند داشته باشد حتماً بدتر از وضع موجود نخواهد شد و به تدریج می‌توانیم به سمت جامع شدن کار پیش برویم. باید هویت ثبت نام کننده مشخص باشد و اطلاعات مربوط به الزامات قانونی در اختیار مردم قرار گیرد و ما هم شفاف باشیم.کمیسیون‌هایی که داریم باید سریع‌تر به استعلام‌ها جواب دهند و در این میان پنجره‌های واحدی که در دستگاه‌ها داریم مربوط به خودشان است اما موضوع سرمایه گذاری‌های کلان باید جداگانه ثبت و ضبط و بررسی شود.

در پایان فرمودند برای هر استعلام و اقدامی لازم است یک زمان مشخص تعریف شود و کارها همزمان صورت گیرد تا روند کار کوتاه شود و در مورد فروش احتمالی مجوزها هم پیگیری لازم صورت گرفته و از آن ممانعت شود. اگر یک متقاضی در زمان مقرر نسبت به تکمیل مدارک و امور اداری تمکین و اقدام نکرد در سیستم ثبت می‌شود و دیگر دستگاه پاسخگو نیست و در این میان باید هزینه‌های استعلام هم در سامانه اعلام و پرداخت شود تا هر کس کوتاهی کرد مشخص شود. وقتی پنجره واحد الکترونیکی سرمایه گذاری در استان راه اندازی می‌شود در عمل سایر پنجره‌ها دیگر معنا ندارد و در خصوص مراجعه اولیه متقاضی هم باید دستگاه اجرایی مربوطه تعیین شود و مرکز خدمات سرمایه گذاری نظارت کرده و گزارش مستمر تهیه کند.