ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ۰۸ ام آذر, ۱۳۹۶، ساعت ۱۱:۰۰

مصوبات

دستور

۱- بررسی زمینه های مشترک همکاری های وزارت راه و شهرسازی و استان قزوین در خصوص پیشبرد برنامه های اقتصاد مقاومتی استان با حضور مهندس امینی معاون محترم برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی ۲- سایر موارد

استانی

زمان مکان

چهارشنبه - ۰۸ ام آذر, ۱۳۹۶, ساعت ۱۱:۰۰
سالن جلسات دفتر استاندار

اعضا

  • نام و نام خانوادگي  سمت در دستگاه اجرايي نام و نام خانوادگي  سمت در دستگاه اجرايي
    مهندس عبدالمحمد زاهدی استاندار محترم استان قزوین علی یزدان دوست مدير یت شعب بانك ملی و دبير كميسيون هماهنگي بانكها
    ابوالفضل یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه حمید رضا خان پور شرکت شهرکهای صنعتی 
    داود محمدی نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی عسکر جوانبخت  مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس 
    سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی علی اکبر اسدالهی  مدیر کل منابع طبیعی 
    روح الله بابایی صالح نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی علي پرزحمت مدير كل صنعت ، معدن و تجارت
    بهمن طاهر خانی نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی
    منوچهر حبيبي  معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار سیروس نصیری  مدیر کل تامین اجتماعی
    فرامرز مرادی سرپرست معاونت سياسي و امنيتي استانداري محمد علیزاده مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی
    عباس علي درافشاني مشاور اقتصادی استاندار محمد علي حضرتي ها مديركل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري
    علی فرخ زاد   معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار عباس علایی مقدم سرپرست اداره كل ورزش و جوانان
    بابایی مدیرکل اطلاعات  محمودرضا طاهري  مديركل استاندارد 
    عبدالله آقا علیخانی مدیرکل بازرسی  مسعود بابايي مديركل كار و رفاه اجتماعي 
    محمد باقر کشفی مشاور عالی استاندار مسعود شرفی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه قزوین 
    بهنام ملکی مدیرکل دفتر جذب وسرمایه گذاری استانداری علی صفری شهردار قزوين 
    احمد بارگاهی مشاور استاندار و مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری استان معصومی رییس صنفی انجمن شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی استان
    محمد افشار مدیر کل پدافند غیر عامل اسماعیل مفرد بوشهری مدير عامل شركت گاز
    صالح صادق پور مدیرکل دیوان محاسبات علی اکبر متقی  فرد مدیر کل  جهاد كشاورزي
    سيد علي موسوي  موینی  فرماندار قزوين  محمد همتیان بنياد مسكن  انقلاب اسلامی
    علی رحمانی  فرماندار بوئين زهرا یوسف رضایی نیک  مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات
    سیاوش طاهر خانی فرماندار تاكستان دکتر یوسف گرجی رئیس  پارک علم و فن آوری
    سید محمد حسینی فرماندار آبيك  مجید مومنی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)
    رضا عسگری فرماندار البرز ودود ایرانیان  مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی
    علی اکبر سلیمانی  فرماندار آوج قاسم بهرامی مدیر کل بیمه سلامت
    ابوالفضل معصومی فر مدیرکل صدا و سیما غلامرضا حقایق پور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران
    احمد هجران فر مدیرعامل آب و فاضلاب شهری  افشین پیرنون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای
    اکبر اسکندری نژاد مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي دکتر بهمن نقیبی مدیر کل دامپزشکی
    کریم افشار رییس بنیاد نخبگان محمد حسین فائزی رئیس جهاد دانشگاهی
    مجید آهنگریان رییس کانون کارفرمایان استان رضا طاهری مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های استان
    منصور جلیلوند مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فرشید مبادر ثانی مدیر مخابرات منطقه قزوین
    سعید بهادیوند چگینی  مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق  رحیم برخورداری مدیرکل پست
    مصطفی پور امیدی مدیر کل امور مالیاتی آرش بهاروند مدیرکل هواشناسی
    مسعود حق لطفی مدیر کل  راه و شهرسازي  محمدعلی زمانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت 
    حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل اوقاف و امور خیریه  سید منوچهر حیاتی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    حمید رضا اله بداشتی  مدیریت بسیج سازندگی  حمید حبیبی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    دکتر حسن آصفی جمعیت هلال احمر  جلال کبیری  دبیر برنامه ملی پیش برد برون گرایی
    حميد پویا مديرعامل شركت آب منطقه اي  ذبیح الله راستگویان رئیس گروه امور تولیدی و زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    دکتر مرتضی موسی خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین احمد فتحی زاده رئیس گروه امور اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت مردمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    علیرضا وارثی مديركل بهزيستي  مسعود بسیطی رئیس گروه تلفیق برنامه و بوجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    دكتر سيد ابوالحسن ناييني رئيس  دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) هادی صادق دقیقی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آیندنگری سازمان و عضو کمیته راهبردی درون سازمانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    دكتر منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان اسماعیل عبدالعلی مدیر حراست سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    حسین زکی زاده  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری حسین رضایی سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان و مسئول دبیر خانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان
    سالار قاسمي مديركل آموزش و پرورش فرشته حاجی فتحعلی رئیس گروه برنامه ریزی، آمایش و بهره وری سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    سردار محمد شاهرخي  فرمانده سپاه استان پریسا احمد پور مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه
    سیاوش شمسی پورسرایدشتی  مدیرکل حفاظت محيط زيست  حمید رضا سامانی پور رئیس گروه دبیر خانه شورای نظارت سازمان و مسئول دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    سيد محمد علي قاسمي مدیر کل سازمان امور اقتصادي و دارايي علی رحمانی  معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان وعضو کمیته راهبردی درون سازمانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    رضا نیک روشت مدیرکل گمرک عباس مراقی مدیر تالار بورس منطقه ای قزوین
    معصومه مرادیان مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری    

پیرو دعوتنامه شماره ۱۵۳۴۲۱۸ مورخه ۰۵/۰۹/۱۳۹۶، سیزدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین در سال ۱۳۹۶ در محل سالن جلسات دفتر استاندار و با حضور مهندس زاهدی استاندار محترم استان قزوین برگزار گردید.

جلسه با قرائت آیاتی از کلام اله مجید و فرازی از وصیت نامه شهید محمدصالح محمدی آغاز گردید. سپس آقای یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ضمن خیر مقدم به آقای مهندس امینی معاون محترم برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی و هیأت همراه و همچنین استاندار محترم و معاونین استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی و حضار و تبریک فرارسیدن نهم ربیع الاول آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی(عج)، ابراز امیدواری نمودند که بتوانیم از منتظران واقعی ظهور ایشان باشیم. ایشان با اشاره به دستور کار جلسه سیزدهم، فرمودند در راستای تحقق یکی از مهمترین اهداف سیسمتهای اقتصاد مقاومتی و حل مسائل و مشکلات مربوط به حوزه راه و شهرسازی و پرداختن به برنامه های استان در این حوزه از معاون محترم برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی دعوت نموده ایم تا در این جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بتوانیم زمینه های مشترک همکاری های این وزارتخانه و استان قزوین را در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی استان مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و راهکارهای مناسب رسیدن به اهداف را طرح ریزی نماییم.

سپس آقای مهندس حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و حضار جلسه، فرمودند گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه ایشان آماده ارائه و طرح در جلسه است که توسط آقای مهندس کبیری ارائه خواهد شد. ایشان اضافه کردند در این گزارش سعی شده اهداف و برنامه های وزارت راه و شهرسازی در استان قزوین و همچنین در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ارائه گردیده و همچنین موارد و مشکلات پیش روی برخی از پروژه ها جهت تعیین تکلیف و ارائه راهکار در خصوص پیشبرد آنها بیان گردد. سپس آقای مهندس کبیری از اداره کل راه و شهرسازی به ارائه گزارش مربوطه پرداختند. ایشان در ابتدا به ارزش تجارت کالا در جهان، حجم تجارت بین آسیا و اروپا و سهم ترانزیت و حمل و نقل آسیا پرداخته و فرمودند سهم ایران از  بازار ترانزیت آسیا ۴ میلیارد دلار می باشد که ۳ میلیارد دلار به حمل و نقل جاده ای، ۴۰۰ میلیون دلار به حمل و نقل هوایی، ۳۲۰ میلیون دلار به حمل و نقل دریایی و ۲۸۰ میلیون دلار به حمل و نقل ریلی تعلق دارد. در سال ۱۳۹۵ سهم ترانزیت از مبادلات خارجی در ایران تنها ۵ درصد بوده که این سهم در کشور همسایه نظیر ترکیه ۴۰ درصد می باشد. ایشان با اشاره به حجم کل ترانزیت ایران در سال ۹۵ که ۵/۷ میلیون تن می باشد و مقایسه آن با حجم کل ترانزیت جهان به حجم ۱۵۰ میلیارد تن، به کریدورهای تجاری عبوری از ایران اشاره نموده و از جمله آنها به کریدور جاده ابریشم(شرق-غرب)، کریدور بین المللی جنوب آسیا، کریدور شمال جنوب(غرب خزر)، کریدور بین المللی ریلی و کریدور ریلی بندر عباس- سرخس اشاره نموده و به برخی از شاخص های عملکرد لجستیک در ایران و جهان پرداختند و جایگاه و وضعیت گذشته و فعلی ایران در این شاخص ها را بیان نمودند. در ادامه با اشاره به تغییر سیاستهای کل کشور در راستای اقتصاد مقاومتی توجه به افزایش سهم ترانزیتی، سرمایه گذاری در بنادر تجاری و افزایش ظرفیت ریلی را بسیار مهم تلقی نمودند.

سپس با توجه به بند ۱۰ سیاستهای کل اقتصاد مقاومتی در راستای حمایت هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده به گسترش خدمات تجاری و ترانزیت و زیر ساختهای مورد نیاز و همچنین توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه با همسایگان پرداختند.

سپس با اشاره به مزیت استان قزوین در کریدور شمال، جنوب و لزوم سرمایه گذاری در این خصوص پرداخته و به اهمیت توسعه این کریدور اشاره نموده که ارتقاء خدمات لجستیک بار برای کشور را در پی خواهد داشت.

ایشان با ارائه تعریفی از بندر خشک با عنوان بندری ترکیبی که به یک یا چند بندر ساحلی متصل بوده و درآن تجهیزات لازم و کافی برای مواجهه با تردد ناشی از چند شیوه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی وهوایی در آن در نظر گرفته شده است و مشتریان می توانند کالاهایشان را از شیوه های مختلف ار سال نموده و یا تحویل بگیرند. در ادامه ایشان به آیین نامه تأسیس و بهره برداری از بنادر خشک کشور اشاره نموده و به سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در این خصوص پرداختند.

ایشان با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت ایجاد چنین بندری در قزوین، مزیتهای استان را قابلیت دسترسی آسان و اقتصادی، نزدیکی به مراکز تولید و قرار گرفتن در خوشه های توزیع بیان نمودند که ایجاد چنین بندری افزایش نقش ایران در مراودات بین المللی و کاهش امکان تحریم و حذف ایران از صحنه های بین المللی را در پی خواهد داشت.

ایشان با اشاره به اولویت بندی احداث بندر خشک منسوب به بندر انزلی و قرارگرفتن استان قزوین بعنوان اولویت اول این موضوع به بنادر خشک دیگر در حال راه اندازی در کشور نظیر یزد و تهران اشاره نموده و باذکر این نکته که قزوین در شاهراه این کریدورها قرار گرفته و ازکریدور اصلی، ۴ کریدور دقیقاً از استان قزوین عبور می نماید و همچنین مطالعات آمایش در این خصوص نیز صورت گرفته لزوم پیگیری ها جهت حصول نتیجه و استقرار بندر خشک در استان را خواستار شدند.

سپس آقای یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، آقای حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، مهندس فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و آقای حبیبی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز در خصوص موارد مطرح شده راجع به بندر خشک و مزیت های استان قزوین جهت استقرار آن و مشکلات پیش روی استقرار بندر خشک موراد قابل ملاحظه و در خور توجهی را اشاره نمودند.

سپس آقای مهندس زاهدی استاندار محترم استان ضمن خیر مقدم به آقای مهندس امینی، معاون محترم برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی و هیأت همراه و حضار جلسه فرمودند، استان قزوین به دلیل موقیعت جغرافیایی ویژه که هم نزدیک تهران بوده و هم ارتباطی که با شمال و شمال غرب کشور دارد دارای زمینه های فعالیت اقتصادی ویژه است و می توان گفت ۱۱ استان کشور از مسیر قزوین عبور می کنند. بنابراین استان قزوین با ظرفیت بالای لجستیک می تواند در اجرای اقتصاد مقاومتی و ایجاد ارزش افزوده نقش ملی در کشور را ایفا نماید.

در ادامه آقای مهندس زاهدی با تاکید بر اینکه حمل و نقل یکی از اساسی ترین زیرساخت های توسعه ی اقتصادی است افزودند خود حمل و نقل نیز یک فعالیت اقتصادی است که هم به عنوان یک مقوله اقتصادی اشتغالزا، درآمدزا وخدمات رسان باید به آن توجه ویژه شود.

استاندار قزوین با تاکید بر ظرفیتهای مختلف قزوین در بخش های گوناگون اظهار کرد ایجاد بندر خشک در قزوین بستری است که می تواند راههای استفاده مناسب از این ظرفیت ها را ایجاد کرده و موجب ارایه خدمات بیشتر منطقه ای نیز شود و همچنین به ترافیک قابل توجه در آزادراه قزوین-کرج اشاره نموده و احداث متروی هشتگرد به قزوین را یکی از راهکارهای مهم و اساسی این مشکل عنوان کردند. ایشان فرمودند راه‌اندازی این مترو می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد استان داشته باشد.

مهندس زاهدی در پایان سخنان خود اظهار نمودند احداث راههایی در محورهای قزوین-الموت-تنکابن و قزوین-رحیم آباد-کلاچای با توجه به ترافیک بسیار زیاد محورهای مرکز به شمال کشور بسیار ضروری بوده و توجیه اقتصادی نیز دارد و علاوه بر کارکردهای حمل و نقلی، این دو محور دارای ظرفیتهای قابل توجه گردشگری و تفریحی نیز می باشند که می بایست برنامه ریزی و هدفگذاری ها در این راستا صورت پذیرد. سپس آقای مهندس امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ضمن عرض ادب و احترام خدمت استاندار محترم و مدیران دستگاههای اجرایی و تبریک عید ولایت حضرت صاحب الزمان فرمودند با توجه به پیشینه استان قزوین، اهمیت کارکردی استان قزوین در یک هاب لجستیک لازم به گفتار نیست، چرا که قبل از اینکه تهران به عنوان یک هاب لجستیک باشد استان قزوین یک هاب لجستیک بوده است. ایشان فرمودند این طرح می‌تواند در اقتصاد کشور و ایجاد ارزش افزوده از ترانزیت کالا نقش بسزایی ایفا کند و با توجه به اینکه استان قزوین شاهراه ارتباطی چند استان کشور است، می‌تواند به عنوان هاب ‌لجستیک منطقه انتخاب شود.

در ادامه ایشان افزودند هاب‌لجستیک به مراکز لجستیکی اطلاق می‌شود که در آن تمام فعالیت‌های مرتبط با حمل‌ و نقل، توزیع می‌شود و خدمات کالاها در سطوح بین‌المللی یا ملی از سوی چند متصدی صورت می‌گیرد. امروز مردم بیشتر با حوزه راه در ارتباط هستند که در این زمینه وزارت راه و معاونت حمل و نقل تدابیر لازم را برای پاسخگویی به نیازهای آن‌ها اتخاذ کرده است. کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتباطی، ظرفیت بالایی در حوزه حمل و نقل جهانی دارد بنابراین تلاش می کنیم، نقش کشور را در این حوزه پررنگ تر سازیم.

وی با بیان اینکه جایگاه کشور در کریدورهای ارتباطی بین المللی قابل توجه است، اظهار کردند تقویت نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی یک ضرورت مهم و اساسی و زیربنایی به شمار می رود. قرارگیری کشور بر سر مسیرهای بین المللی موجب شده تا از طریق کنوانسیون ها و موافقت نامه ها با کشورهای مختلف به دنبال تقویت جایگاه کشور در حوزه های حمل و نقل باشیم. در این رابطه طی سال های اخیر بین افغانستان، عمان، ترکمنستان، بلغارستان و گرجستان موافقت نامه هایی منعقد شده و همچنین تفاهم نامه هایی را نیز در حوزه ریلی در حوزه خلیج فارس و دریای سیاه بین کشورهای این حوزه ها به امضا رسانده ایم.

ایشان فرمودند در گذشته نقش کشور در برخی کریدورهای ارتباطی مانند تراسیکا که ارتباط آسیا و اروپا را برقرار می کند دیده نشده بود، اما در ماه گذشته با پیگیری های انجام شده شاهد قرارگیری کشورمان در این کریدور بوده ایم. با توجه به سند جامع حمل و نقل کشور، استان قزوین می‌تواند به عنوان یک شاهراه نقش مهم و اساسی در شبکه حمل و نقل منطقه‌ای ایجاد کند که در این زمینه می‌توان از ظرفیت قزوین به نحو احسن استفاده کرد.

آقای امینی در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند نداشتن تعریف درست از شبکه حمل و نقل منطقه ای و ملی موجب شده است که هم اکنون۲  هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ناقص و با سطح سرویس پایین در کشور وجود داشته باشد که باید برای اصلاح آنها تلاش کنیم. ایشان فرمودند ایجاد ارزش افزوده از ترانزیت کالا در کشور نقش بسزایی در اقتصاد ایفا می‌کند و در این زمینه مجموعه درآمد مستقیم از ترانزیت کالا طی سال ۹۴ حدود ۷۹۰ میلیون دلار بوده که از این میزان حدود۲۹۰ میلیون دلار از شبکه ریلی به دست آمده است.

در ادامه فرمودند استان قزوین با دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه می‌تواند با دریافت کالاهایی از کره، چین و مواد خامی که از ژاپن وارد می‌شود، می‌تواند آن را به محصول تبدیل کرده و سهم ارزش افزوده خود را دریافت کند و توسعه شبکه ریلی، دوخطه کردن راه آهن در استان قزوین یکی از نیازهایی است که باید در اولویت کار مسؤولان باشد چرا که توسعه حمل و نقل حومه‌ای و مترو در این استان موجب توسعه اقتصاد در منطقه و جذب سرمایه‌گذار بیشتری می‌شود و فرمودند در این استان بیش از پنج میلیون تن کالا جابجا می‌شود که ۲۴۰ هزار تن آن از طریق شبکه ریلی صورت می‌گیرد و نیز در مورد جابجایی مسافر فرمودند از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در استان قزوین، حدود ۶۶۰ هزار نفر با راه‌آهن جابجا شده‌اند که با توسعه شبکه ریلی در این استان می‌توان به هدف مطلوب و نهایی دست یافت.

ایشان در پایان سخنان خود فرمودند تقویت نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود که در این زمینه هماهنگی‌ها و تعامل دستگاه‌های اجرایی را می طلبد. تحقق هاب ‌لجستیک در قزوین نیازمند جذب سرمایه‌گذار است و مسؤولان مربوطه باید برای تحقق این مهم از سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده کنند تا به هدف نهایی دست یابند در استان قزوین زمینه های فراوانی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وجود دارد و استان قزوین نمونه شاخص و برتر حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی و یکپارچه می تواند باشد.