ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ۲۴ ام مرداد, ۱۳۹۷، ساعت ۱۱:۰۰

مصوبات

دستور

۱- لزوم توجه به برنامه ریزی کلان در اقتصاد هنر بعنوان یک مزیت اقتصادی استان قزوین در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی ۲- سایر موارد

استانی

زمان مکان

چهارشنبه - ۲۴ ام مرداد, ۱۳۹۷, ساعت ۱۱:۰۰
سالن جلسات دفتر استاندار

اعضا

  • نام و نام خانوادگي  سمت در دستگاه اجرايي نام و نام خانوادگي  سمت در دستگاه اجرايي
    مهندس عبدالمحمد زاهدی استاندار محترم و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین علی یزدان دوست مدير یت شعب بانك ملی و دبير كميسيون هماهنگي بانكها
    ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر ستاد حمید رضا خان پور شرکت شهرکهای صنعتی 
    دکتر داود محمدی رئیس کمسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم قزوین ،البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عسکر جوانبخت  مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس 
    سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین،البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی علی اکبر اسدالهی  مدیر کل منابع طبیعی 
    روح الله بابایی صالح نماینده مردم   بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی علي پرزحمت مدير كل صنعت ، معدن و تجارت
    بهمن طاهر خانی نماینده مردم  تاکستان  در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان
    منوچهر حبيبي  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سیروس نصیری  مدیر کل تامین اجتماعی
    علیرضا آشناگر  معاون سياسي و امنيتي استانداري محمد علیزاده مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی
    عباس علي درافشاني مشاور اقتصادی استاندار محمد علي حضرتي ها مديركل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري
    علی فرخ زاد   معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار عباس علایی مقدم مدیر كل ورزش و جوانان
    موسوی مدیرکل اطلاعات  سیروس صارمی مديركل استاندارد 
    عبدالله آقا علیخانی مدیرکل بازرسی  مسعود بابايي مديركل تعاون ،كار و رفاه اجتماعي 
    معصومه مرادیان مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مسعود شرفی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه قزوین 
    صالح صادق پور مدیرکل دیوان محاسبات علی صفری شهردار قزوين 
    سيد علي موسوي  موینی  فرماندار قزوين  معصومی رییس صنفی انجمن شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی استان
    علی رحمانی    فرماندار بوئين زهرا اسماعیل مفرد بوشهری مدير عامل شركت گاز
    محمد مبین سرپرست فرماندار تاكستان فاطمه خمسه مدیر کل  جهاد كشاورزي
    شهرام احمدپور  فرماندار آبيك  محمد همتیان بنياد مسكن  انقلاب اسلامی
    رضا گروسی فرماندار البرز یوسف رضایی نیک  مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات
    علی اکبر سلیمانی  فرماندار آوج دکتر یوسف گرجی رئیس  پارک علم و فن آوری
    سعید انبارلویی مدیرکل صدا و سیما مجید مومنی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)
    احد چگینی رئیس شورای اسلامی ودود ایرانیان  مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی
    داراب بیرانوندی مدیرعامل آب و فاضلاب شهری   دکترقاسم بهرامی مدیر کل بیمه سلامت
    اکبر اسکندری نژاد مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي غلامرضا حقایق پور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران
    کریم افشار رییس بنیاد نخبگان افشین پیرنون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای
    مجید آهنگریان رییس کانون کارفرمایان استان دکتر حمید زینالی مدیر کل دامپزشکی
    منصور جلیلوند مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی
    سعید بهادیوند چگینی  مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق  رضا طاهری مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های استان
    مصطفی پور امیدی مدیر کل امور مالیاتی فرشید مبادر ثانی مدیر مخابرات منطقه قزوین
    مسعود حق لطفی مدیر کل  راه و شهرسازي  رحیم برخورداری مدیرکل پست
    حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل  مدیر کل اوقاف و امور خیریه  احمد بارگاهی سرپرست اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری
    حمید رضا اله بداشتی  مدیریت بسیج سازندگی  محمدعلی زمانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت 
    دکتر حسن آصفی جمعیت هلال احمر  عباس مراقی مدیر تالار بورس منطقه ای قزوین
    حميد پویا مديرعامل شركت آب منطقه اي  علی رحمانی  معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان وعضو کمیته راهبردی درون سازمانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    دکتر مرتضی موسی خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین حمید حبیبی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
     دکتر علیرضا وارثی مديركل بهزيستي  سید منوچهر حیاتی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    دكتر سيد ابوالحسن ناييني رئيس  دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) هادی صادق دقیقی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آیندنگری سازمان و عضو کمیته راهبردی درون سازمانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    دكتر منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان حسین رضایی سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان و مسئول دبیر خانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان
    حسین زکی زاده  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری حمید رضا سامانی پور رئیس گروه دبیر خانه شورای نظارت سازمان و مسئول دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
    سالار قاسمي مديركل آموزش و پرورش اسماعیل عبدالعلی مدیر حراست سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    سردار محمد شاهرخي  فرمانده سپاه استان ذبیح الله راستگویان رئیس گروه امور تولیدی و زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محيط زيست  احمد فتحی زاده رئیس گروه امور اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت مردمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    فرزین بهنامی فر مدیر کل سازمان امور اقتصادي و دارايي مسعود بسیطی رئیس گروه تلفیق برنامه و بوجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    رضا نیک روشت مدیرکل گمرک فرشته حاجی فتحعلی رئیس گروه برنامه ریزی، آمایش و بهره وری سازمان مدیریت و برنامه ریزی

پیرو دعوتنامه شماره ۲۵۲۷۸۷ مورخه ۲۱/۰۵/۱۳۹۷، سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین در سال ۱۳۹۷ در محل سالن جلسات دفتر استاندار و با حضور مهندس زاهدی استاندار محترم استان برگزار گردید.

جلسه با قرائت آیاتی از کلام اله مجید و فرازی از وصیت نامه شهید محمدصادق کیایی آغاز گردید. سپس آقای یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ضمن خیر مقدم به استاندار محترم و معاونین استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی، با اشاره به دستور کار این جلسه، فرمودند موضوع دستور جلسه، اقتصاد هنر در استان می باشد که به دستور و پیشنهاد استاندار محترم با توجه به رویکرد فرهنگی ایشان و توجه ویژه به بحث هنر در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از ظرفیتهای استانی و طراحی یک الگوی بومی کار مشترکی با حضور حوزه هنری استان و پژوهشکده ی آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با عنوان آینده نگاری فرهنگ و هنر در استان آغاز شده است که بتواند در بحث توسعه هنر در استان گام های موثری برداشته شود. در این جلسه آقای دکتر کشاورز عضو هیئت علمی پژوهشکده ی آینده پژوهی، فرآیند شکل گیری و روند ورود استان به این موضوع را تبیین می نمایند. امید است به دنبال برگزاری این جلسه تمامی ارکان مدیریتی استان اعم از بخش دولتی و خصوصی که در فرآیند توسعه استان نقش دارند به این مهم بعنوان یک سند بالادستی در حوزه هنر توجه نموده و به اجرایی شدن آن اهتمام ورزند.

سپس بعنوان دستور جلسه اول آقای دکتر کشاورز عضو هیئت علمی پژوهشکده ی آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ضمن عرض ادب و احترام به بیان موضوع آینده‌نگاری راهبردی هنر پرداختند. ایشان فرمودند امروزه تمامی آینده پژوهان واندیشه ورزان مدیریت و برنامه‌ریزی به این باور رسیده‌اند که پایه و اساس هر اقدامی، واقعیت نیست، بلکه ادراک‌هایی است که افراد از واقعیت دارند. سپس فرمودند ۴ نوع برنامه ریزی داریم، ۱- مساله محور (چالش های فوری) ۲- هدف محور (آن چه می خواهیم، مقاصد) ۳- سیاست محور (مجاب سازی سازمان یا رهبر) ۴- آینده محور (بلندمدت).

آینده پژوهی و برنامه ریزی تفاوت دارند. برنامه ریزی به دنبال کنترل و بستن آینده است و آینده پژوهی به دنبال گشودن و آشکارسازی آینده است(حرکت از آینده های محتمل به سوی آینده های بدیل). تمام دانش ما درباره گذشته است، اما تصميم‌هاي ما براي آينده. چهار رویکرد به آینده وجود دارد: ۱- انفعالی ۲- واکنش گرا ۳- پیش فعال ۴- بیش فعال کاربست هم زمان دو رویکردِ واپسین،مقصد آینده نگاری است. هر شکلی از پیش نگری، نوعی حقه بازی و شیادی است.آینده از پیش نوشته نشده است،اما باید آن را ساخت. ما نمی توانیم و نباید سعی در پیش‌بینی آینده کنیم. در مطالعه آینده؛ ما در ایده هایی که نسبت به آینده داریم محدود و محصور هستیم و خود آینده گستره بسیار وسیعی است. چشم اندازهای ما از آینده به تفاسیر و تعابیر ما از زمان حال بستگی دارد. تصمیم ها بر مبنای ادراک ما از حوادث گرفته می شود. ادراک ما از حوادث به اندازه واقعیت ها مهم هستند. مزیت اقتصاد ایران حتي با وجود نفت، در هنر و میراث فرهنگی است و از این نظر ایران جزءِ ده کشور اول دنیا قرار دارد. بنابراین مسئلۀ توسعۀ گردشگری از سویی و توسعۀ صادرات فرآورده های غیر نفتی از سویی دیگر در تمامی اسناد بالادستیِ توسعه کشور نظیر سند چشم انداز بیست سالۀ توسعه و اسناد برنامه های توسعۀ پنج ساله، مورد تأکید قرار گرفته است. سپس ایشان در تعریفی برای اقتصاد هنر فرمودند، اقتصاد هنر به مجموعه روابطي مي پردازد كه توليد و مصرف كالاي هنري را در سطح اجتماعي بررسي مي كند. هنر همچون سيّالي است که در بستری به نام اقتصاد، راه پیشرفت خود را می یابد. به طور کلي رابطۀ متقابل اقتصاد و هنر در موارد زير خلاصه مي شود:

۱. ارزیابی آثار و منافع اقتصادی یک اثر هنری

۲. ارزیابی آثار و منافع اقتصادی میراث های هنری

۳.کشف مزیت ها و فرصت های ارتقا و رشد هنر

۴.کشف زمینه های جذب سرمایه های خارجی در حوزۀ فرهنگ و هنر

۵. معرفی حوزه های هنری به خارجی ها به منظور جذب سرمایه

۶. رتبه بندی مزیت های فرهنگی و هنری برای تخصیص بهینه سرمایه گذاری داخلی

۷.کشف زمینه های ترکیب صنعت و هنر برای عرضه به بازار جهانی

۸ . پرورش نیروی انسانی لازم برای ارائۀ خدمات فرهنگی و هنری

۹.کشف راه های مشارکت بخش خصوصی در توسعه فرهنگ و هنر

۱۰. ارزیابی اولویت های سرمایه گذاری دولتی در بخش های فرهنگی و هنری براساس بازده سرمایه گذاری دولت

۱۱. برآورد عرضه و تقاضای انواع محصولات هنری

۱۲. برآورد قیمت تمام شده انواع محصولات هنری

۱۳. ارزش گذاری انواع محصولات هنری

۱۴. بازاریابی برای انواع محصولات هنری

۱۵. مدیریت اقتصادی انواع واحدهای تولید محصولات هنری

۱۶. چگونگی انجام فعّالیّت های هنری ارتقا دهنده رشد اقتصادی

۱۷. بررسی انواع پیامدهای اقتصادی برای انواع محصولات هنری

۱۸. بررسی انواع خدمات اقتصادی هنر به بخش خصوصی

۱۹. نمايشگاه گرداني، مجموعه داري، گالري داري و موزه داري

۲۰. برگزاري انواع رويدادهاي هنري

سپس فرمودند تغییرات مداوم الگوهای مصرف، تنوع تقاضا و پویایی دایمی و سریع سلایق مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات فرهنگی و هنری، توسعه فوق‌العاده صنایع فرهنگی و هنری را به دنبال داشته است. نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی در ابعاد زیر قابل بررسی است:

ثروت‌آفرینی ملی: میزان ارزش افزوده و درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری نظیر تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌های موسیقی اصیل، انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری و صنایع دستی بسیار بالاست. صنایع فرهنگی و هنری از پرسودترین حوزه‌های تولید ملی هستند. چرا که با سرمایة کمتر و نیز دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌تر، ثروت بیشتری تولید می‌کند، که نشانگر درون‌زا بودن این اقتصاد است.

اشتغال‌زایی: میزان سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد یک شغل مستقیم در اکثر صنایع بسیار بالا است، در حالی که در صنایع فرهنگی و هنری، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به مراتب کمتر است. همچنین اشتغال‌زایی در صنایع فرهنگی بسیار متنوع است. زنجیره صنایع فرهنگی دامنه گسترده‌ای از کالاها و خدمات را در بر می‌گیرد. همچنین به دلیل این که صنایع فرهنگی و هنری، عمدتاً فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را جذب می‌کنند، می‌توان معضل بیکاری در این قشر را نیز تا حدودی برطرف نمود.

الزامات رشد و توسعه صنایع فرهنگی در کشور را می‌توان در سه بعد مدیریتی، منابع انسانی و زیرساختی بررسی نمود:

الزامات مدیریتی: عدم یکپارچگی مدیریت و برنامه‌ریزی در صنایع و بخش‌های متولی فرهنگ در کشور، یکی از مهم‌ترین موانع پیش‌روی توسعه اقتصاد و صنایع فرهنگی در کشور است. لذا دولت باید تدبیری بیندیشد که تا حد امکان مدیریت واحد فرهنگی را در سطح کشور با یک متولی مشخص تقویت نماید.

الزامات منابع انسانی: توسعه اقتصاد و صنایع فرهنگی و هنری به نیروی انسانی متخصص، نخبه و توانمند نیاز دارد. ارتباط موثر و مفید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با صنایع فرهنگی، می‌تواند تا حدود زیادی نیاز این صنایع به مدیران فرهنگی، کارشناسان، طراحان، مهندسان و تولیدکنندگان محصولات و محتوای فرهنگی و هنری را تامین نماید.

الزامات زیرساختی: توسعه و ایجاد مراکز، تاسیسات، لابراتوارها، کارخانه و کارگاه‌های تولید محصولات فرهنگی و همچنین گسترش فضاهای فرهنگی نظیر سالن‌های تئاتر، سینما، کتابخانه و فرهنگسرا، نیز از الزامات رشد صنایع فرهنگی و هنری در کشور هستند.

حال این سوال مطرح است. درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری نظیر تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌های موسیقی اصیل، انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری و صنایع دستی. کدام بخش از زنجیره ارزش این حوزه دراستان قزوین مزیت است؟ هیچ ابزاری به اندازه هنر در تحقق و تبیین اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی راه گشا و اثرگذار نیست. بهره‌گیری از توانمندی های هنرمندان در تحقق اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جمله موارد مهمی است که باید مدنظر باشد.

در آینده‌نگاری راهبردی هنر با تاکید بر اقتصاد هنر ابتدا اهداف تعیین می شوند منابع شناسایی مجموعه اهداف مورد بررسی قرار می گیرند و سپس کارگروههای تخصصی شکل می گیرند. در ادامه ایشان اهداف هر حوزه را تشریح نموده و اولویت بندی عوامل و شناسایی ۴۵ عامل پیشران را به شرح ذیل بیان نمودند:

  • روحیه کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کسب و کارهای هنری یا مربوط به هنر
  • توجّه و گرایش به هنر کاربردی
  • جایگاه کالای هنری در سبد خرید خانوار
  • جایگاه هنر در رسانه ملی و استانی
  • حمایت پارک‌‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها از صنایع خلاق هنری
  • تجمیع سرمایه­های خُرد به منظور ساخت محصولات کلان و فاخر
  • ارتقا سواد هنری جامعه
  • افزایش تولیدات زیرزمینی
  • توسعه زیرساخت‌های لازم برای صنایع خلاق هنری در استان
  • بکارگیری تکنولوژی به منظور کاهش قیمت تمام شده کالاهای هنری و مربوط به هنر
  • جایگاه هنر در خدمات معماری و مبلمان شهری
  • حمایت دولت از صنایع غیر آلاینده، با نرخ آب بری پایین و مبتنی بر دانش و خلاقیت
  • توانایی در جذب و تثبیت نیروی کار متخصص و با مهارت و دانش بالا
  • دسترسی عمومی به اینترنت و فضای مجازی
  • رشد فناوری در خصوص تولید اپلیکیشن­های متعدد برای گوش­های همراه
  • کیفیت و سرعت اینترنت
  • استقبال مردم از شبکه­های اجتماعی مجازی
  • کاهش توجه و استقبال مردم از برنامه­های صدا و سیما
  • گرایش به تعامل و همکاری بین نهادها و سازمان‌های فعال در عرصه هنر استان
  • گرایش به خرید اینترنتی کالا و خدمات در میان مردم
  • افزایش حق السهم و درآمد تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی
  • کنترل جرایم و آسیبهای اجتماعی در فضای مجازی
  • میزان تعامل و ارتباط حوزه هنری با مراکز علمی و دانشگاهی
  • افزایش تراکم در شهر و مشکلات دسترسی فیزیکی
  • گرایش به نقد و گفتگو در میان هنرمندان و علاقه­مندان به هنر
  • احساس نیاز جمعی به شفافیت در عرصه هنر استان
  • کاهش تصدی­گری دولتی در عرصه هنر
  • توسعه روابط بین­المللی ایران و دیگر کشورها
  • اجرای الگوی بودجه­بندی منطبق بر ظرفیت‌ها و پتانسیل­های استان
  • اصالت­گرایی و بومی­گرایی در هنر
  • میزان بودجه‌های پژوهش و توسعه هنر
  • نقش و حضور زنان
  • گرایش جامعه به فرهنگ ایرانی-اسلامی یا غربی
  • مدیریت یکپارچه و هماهنگ هنر در استان
  • مهاجرت نخبگان عرصه هنر از استانش
  • ضعف فرهنگ تصمیم‌گیری مبتنی بر پژوهش در استان
  • ادامه انزوای بخش هنر در اسناد و برنامه­های توسعه­ای استان
  • جایگاه رشته­های هنری در مراکز آموزش عالی استان
  • وضع معیشت هنرمندان و مدرسین رشته­های هنری
  • دیدگاه خانواده به هنر و تربیت فرزند هندمند
  • مداخلات سیاسی در تصمیم‌سازی حوزه هنری
  • میل به پیشرفت و امید به آینده در میان هنرمندان استان
  • تولید دانش و فناوری‌های پیشرفته در عرصه آموزش
  • استاندارد سازی در طرح­نامه­های آموزشی رشته­های مختلف هنری مورد تدریس در آموزشگاه­های استان
  • نگاه پهن­نگر و غیر تمرکزگرا در آموزش هنر در شهرها و روستاهای استان

 

ایشان در پایان مطالب خود به تشریح چهار سناریو در این حوزه و ویژگی های هر یک برای استان قزوین پرداختند.

سپس آقای اسکندرنژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آقای خانپور مدیرعامل محترم شرکت شهرکهای صنعتی استان، آقای درافشانی معاون اقتصادی استاندار و آقای حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، آقای رضایی نیک مدیرکل فناوری اطلاعات استان و آقای هوشمندی مدیر حوزه هنری استان سوالات و دیدگاههای خود را بر اساس مطالب ارائه شده بیان نمودندکه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. سپس آقای بابایی صالح نماینده مردم شهرستان بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در این خصوص مطالبی را عنوان نمودند ابراز امیدواری نمودند موضوع هنر بعنوان یک مزیت اقتصادی استان قزوین بتواند جایگاه ویژه و نقش عملی خود را در اقتصاد استان ایفا نماید.

سپس آقای مهندس زاهدی استاندار محترم ضمن خیر مقدم خدمت حضار گرامی، و مهیمانان ارجمند، از ارائه مطالب مفید و مهم آقای دکتر کشاورز در راستای اقتصاد هنر و نقش آن در تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی در استان تشکر نمودند. ایشان در ادامه فرمودند ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اصل و اساس آن هنر است و همه مدیران باید حوزه کاری خود را فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر بدانند. دو کشور آلمان و ژاپن در جنگ جهانی به کلی ویران شدند که آلمان با ساخت سالن های اپرا و کتابخانه ها و ژاپن با آموزش و پرورش بازسازی خود را آغاز کردند که نشان دهنده اهمیت و جایگاه توجه به فرهنگ و هنر است. ایشان در ادامه فرمودند هنر یک تفنن نیست بلکه نیاز جامعه است. هر چقدر هنر در جامعه رواج داشته باشد انسان ها از خشونت به دور خواهند بود. مهندس زاهدی با بیان اینکه مشاغل مختلف مانند موجودات زنده زاده شده و می میرند، افزود متاسفانه در افزایش عناوین شغلی به فرهنگ و هنر اصلاً توجهی نشده و به عنوان مثال اطلاعاتی وجود ندارد که چه تعداد فعال موسیقی در کشور و استان فعال هستند. متاسفانه مسائل مادی و بصری ما را از مسائل اصلی و فردی زندگی غافل کرده اند و حتی از اینکه بتوانیم با ساماندهی گروه های هنری، مذهبی، تجسمی، موسیقی شغل های بسیاری را تامین کنیم، غافل شده ایم. ایشان با بیان اینکه ارتباط صنعت و هنر بسیار مهم است، فرمودند بسیاری از آثار هنری توسط دستگاه های ماشینی تولید می شود که به افزایش تولیدات هنری و رواج آنها در جامعه منجر می شود و از سوی دیگر می توانیم از هنر برای تزئین و آراسته کردن کالاهای صنعتی استفاده کنیم. مهندس زاهدی با بیان اینکه تهیه یک سند جامع برای توسعه هنر در استان ضروری است، فرمودند باید در این سند برای کل استان در حوزه هنر هم نقش های لازم دیده شود و هم به گونه ای اقدام شود که همه مردم استان از رونق هنر و نتایج آن برخوردار شوند. همه دستگاه های اجرایی در حوزه هنر مسئولیت دارند تا به تسهیل فضای کسب و کار کمک کنند در غیر این صورت آنچه را که از هنر داریم از دست خواهیم داد. ایشان در پایان فرمودند اگر آموزش عالی در حوزه هنر و موسیقی وارد نشود این دو به ابتذال کشیده شده و سر از زیرزمین در می آورند. ایجاد یک ساختار جامع از قبیل شهرک هنر و خوشه هنر برای پیش بردن اقتصاد هنر ضروری است و موجب می شود کل استان از یک ساختار جامع و کامل در این خصوص بهره مند گردد. مزیت کشور ما نسبت به سایر ملل فرهنگ و هنر ممتاز آن است که در فرایند جهانی شدن تنها با تکیه بر این امتیاز است که می توانیم در برابر کشورهای دیگر سر بلند باشیم.